Kleiber – Complete Opera and Concerts DVDs on Deutsche Grammophon

Vídeňští filharmonikové, Concertgebouw Amsterdam, Orchestr Bavorského rozhlasu. Carlos Kleiber – dirigent . Text: A. N. F. Nahráno: 2010. Vydáno: 2010. TT: 900. Obraz. formát: NTSC Colour. Zvuk. formát: PCM Stereo. 10 DVD Deutsche Grammophon 073 4605.

K letošním nedožitým osmdesátinám Carlose Kleibera vyšly znovu prakticky všechny jeho nahrávky. Ale zatímco ty na CD jsou k dispozici často v několika reedicích, mít pohromadě většinu jeho videonahrávek se poštěstilo jenom sběratelům. Proto reedice deseti DVD obsahující pět koncertů s třemi divadelními produkcemi je možná ještě o něco atraktivnější záležitostí. Co zde najdeme? V první řadě dva památné Novoroční koncerty Vídeňských filharmoniků v roce 1989 a 1992. Přes odlehčený charakter skladeb mají oba doslova uhrančivou atmosféru. Kleiber působí jako posedlý přesností a výsledek je přitom emocionálně strhující. A pro zájemce o dirigentské umění je analytické a zároveň noblesní dirigování i vizuálním požitkem. Už téměř jako historický dokument působí záznam koncertu v Concertgebouw Amsterdam se stejnojmenným orchestrem z roku 1983. Ze dvou Beethovenových symfonií působí překvapivě víc Čtvrtá než Sedmá , ve které jakoby se nechal příliš unášet a méně sledoval přesné tempové a barevné proporce, což se mu ale ve Čtvrté daří překrásně. Další koncert je opět z Velkého sálu Musikvereinu a na programu je opravdu aristokratické provedení Mozartovy Linecké symfonie a posléze sladce vídeňské pojetí Brahmsovy Druhé . Tento snímek je z roku 1991 a i zde je cítit, jakým byl Kleiber ve Vídni miláčkem. Sérii koncertů uzavírá záznam koncertu orchestru Bavorské státní opery z Herkulova sálu v Mnichově. Slyšíme tu operní orchestr hrát Beethovenova Coriolana , Mozartovu ranou Symfonii č. 33 B dur a Brahmsovu Čtvrtou v takové škále nuancí, že se skoro nechce věřit… Parádním Kleiberovým kusem byl Straussův Růžový kavalír . Zde máme vedle sebe mnichovskou inscenaci Otto Schenka a záznam z roku 1979 a pak inscenaci téhož režiséra z Vídeňské státní opery v představení z roku 1994. Těžko říci, které obsazení je hvězdnější – jak rozhodnout mezi čtveřicí Felicity Lott , Anne Sophie von Otter , Barbara BonneyKurt Moll z Vídně a starší mnichovskou sestavou Gwyneth Jones , Brigitte Fassbaender , Lucia PoppManfred Jungwirth ? Přesto na mě tento starší snímek působí ještě o něco silnějším dojmem, s Mnichovem byl Kleiber srostlý ještě o něco víc. A nakonec tu máme velkolepou taškařici, Netopýr Johanna Strausse z Bavorské státní opery z prosince roku 1986. Chceme-li si udělat měřítko, jak také může znít opereta, nelze doporučit nic jiného. Na balíček deseti DVD v nižší cenové hladině je tu snad až příliš mnoho dokonalosti najednou.