pondělí, 30. září 2002

Karel Ančerl - Gold Edition (Volume 3): Mendelssohn: Houslový koncert e moll, Bruch: Houslový koncert g moll, Berg: Koncert pro housle a orchestr "Památce anděla"

Tento titul je především skvělým historickým dokumentem mistrovství Josefa Suka . Nejaktuálnější je nahrávka Koncertu "Památce anděla" od Albana Berga, jenž vznikl roku 1936 v době hitlerovského temna pod bolestným dojmem ze smrti osmnáctileté Manon Gropiusové, dcery vdovy po Gustavu Mahlerovi. Proto také vyvěrá z hudby tolik bezedného smutku a beznaděje. Suk vyjádřil hloubku Bergovy umělecké zpovědi po svém. Nahrávce, která byla v roce 1968 oceněna i dnes prestižní Grand Prix du Disque de l'Academie Charles Cros, sice schází nebesky tajemná mystičnost, kterou oplývá o několik desítek let mladší nahrávka Anne-Sophie Mutter, zato je plná upřímného citu a typické sukovské barevnosti. Zajímavými dokumenty jsou koncerty Mendelssohna a Brucha. Zde však vstoupil do ostrého konkurenčního boje s nahrávkami například Heifetze, Elmana, Francescattiho, Menuhina, Milsteina, Haendelové. Síla (a nadčasovost) recenzovaných nahrávek je ve spojení skvělého houslisty a famózního dirigenta s tělesem, které dokonale realizuje jejich záměry. Proto také všechny tři nahrávky, a zvláště Berg, zůstávají na výsluní vývoje houslové interpretace.

Stopáž: 79:24

Nahráli: Josef Suk - housle, Karel Ančerl, Česká filharmonie