středa, 6. říjen 2004

Karel Ančerl - Gold Edition (Vol. 26): Bartók: Koncert pro orchestr, Koncert pro violu a orchestr

Způsob, kterým k nám Karel Ančerl uvedl klasická díla hudby 20. století, je dodnes obdivuhodný. Platí to o jeho nahrávkách Prokofjeva, Šostakoviče i Bartóka.

Koncert pro orchestr vznikal během skladatelovy emigrace v Americe během druhé světové války. Je to suma Bartókova umění - najdeme tu prvky konstruktivistické, neoklasické, folklorní, romantické, ale i obraz tvrdých zkušeností skladatele, kterému válka a emigrace najednou vzala prakticky všechno. Ančerlova nahrávka zaujme zvukovou propracovaností detailů a dokonale klasickým rozvržením. Žádná zvuková vrstva nezůstane skryta, skvěle zní nejen sólové vstupy nástrojových skupin, ale i důmyslné předivo vícehlasu. To oceníme hlavně ve fuze závěrečné věty. Dnešní interpreti zdůrazňují často jen jedinou stránku této skladby - právě tu zvukovou virtuozitu. Tuto nahrávku lze považovat za vzorovou i v tom, že nezůstává jen u ní. To dokládá provedení třetí a ústřední části, Elegie .

Violový koncert je posledním dílem, na kterém Bartók v roce 1945 před svou smrtí pracoval, sám zkomponoval jenom sólový part a instrumentaci odkázal svému žákovi. Dílo stojí poněkud ve stínu Třetího klavírního koncertu (a Druhého houslového ), a je velmi výrazově oproštěné. Výkon Josefa Karlovského je ukázkou sólového umění tehdejších hráčů České filharmonie . Má měkký vyrovnaný tón, který je působivý zejména v meditativních pasážích.

Stopáž: 59:56

EAN: 0099925368227

Nahráli: Jaroslav Karlovský - viola, Česká filharmonie, Karel Ančerl

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.