úterý, 18. červen 2013

Kaprál – Kaprálová – Martinů - Smyčcové kvartety

Napsal(a) 

Kaprál – Kaprálová – Martinů - Smyčcové kvartety Kaprál – Kaprálová – Martinů - Smyčcové kvartety

Škampovo kvarteto (Daniela Součková, Helena Jiříkovská – housle, Radim Sedmidubský – viola, Lukáš Polák – violoncello). Text: Č, A. Nahráno: 2012, Český rozhlas. Vydáno: 2012. TT: 67:43. DDD. 1 CD Radioservis CR0618-2.

Tři smyčcové kvartety tří českých skladatelů z období první republiky (přesněji z let 1925–1938) spojuje předivo zajímavých vazeb. Na tu první a zcela nepřehlédnutelnou – vzájemné osobní vztahy všech tří autorů – upozorňuje už fotografie na obálce. Je z roku 1938 a zachycuje Václava Kaprála a jeho dceru Vítězslavu spolu s Bohuslavem Martinů za jakéhosi slunného dne ve Třech Studních. V bookletu se dále dočteme, že Vítězslava Kaprálová byla ke svému Smyčcovému kvartetu op. 8 velmi pravděpodobně inspirována Smyčcovým kvartetem c moll svého otce Václava Kaprála. Skicu k dílu vytvořila roku 1935 – právě ve Třech Studních, kde o tři roky později vznikla fotografie otištěná na obálce bookletu. A o tom, že tato mladá skladatelka stála v pozadí 5. smyčcového kvartetu (H.268) B. Martinů, máme dokonce přímé doklady z ruky autorovy. Nejenže Martinů Kaprálové dedikoval skicu tohoto díla, ale především ve skice samotné nalezneme řadu jeho osobních poznámek a kreseb, které dokumentují intenzitu jejich vzájemného vztahu. Všechny tři kvartety spojuje navíc jeden zcela nepřeslechnutelný rys: jejich hudba je doslova nabitá dějem. Na skrytou programnost Martinů 5. kvartetu poukazuje mimo jiné už J. Mihule, ale poslechneme-li si kvartety V. Kaprála a jeho dcery, nebudeme ani na chvíli na pochybách, že i v nich lze hledat nevyslovený program. Všichni tři skladatelé mají k sobě v těchto dílech zjevně blízko i myšlenkově, a to tak dalece, že společné provedení jejich kvartetů na tomto CD budí až dojem „prokomponovaného“ triptychu. Tento triptych pochopitelně vrcholí závažným 5. kvartetem B. Martinů, jedním z nejvýznamnějších děl kvartetní literatury 20. století. Ale předchozí dvě skladby – ač jejich autoři nedosáhli věhlasu Martinů – tvoří tomuto slavnému dílu důstojné společenství, a to jak osobitý Smyčcový kvartet Václava Kaprála, oscilující mezi pozdním romantismem a janáčkovskou reflexí moravského folkloru, tak i mladistvý Smyčcový kvartet Vítězslavy Kaprálové, který okouzlí posluchače už od prvních taktů svou svěžestí a vitalitou. Škampovo kvarteto nezůstalo na této nahrávce nic dlužno svému renomé. Jeho hra se vyznačuje obdivuhodnou kultivovaností, emotivností a neobyčejnou hudební fantazií. Interpreti nejenže bezpochyby vnímali skrytou programnost všech tří skladeb, ale dokázali onen „program“ tlumočit posluchačům do nejjemnějších výrazových záchvěvů. Už jen pro tuto „programnost“ se poslech všech tří kvartetů stává téměř dobrodružnou výpravou – a rozhodně stojí za to se na ni s Kaprálovými a s Martinů vydat.

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.