čtvrtek, 8. listopad 2001

Josquin Desprez: Messes de l'Homme Armé

Messes de l'Homme Armé Messes de l'Homme Armé
Francouzský vokální soubor A Sei Voci je možno v současné době řadit mezi nejrenomovanější interprety tvorby nizozemského hudebního génia Josquina Desprez (c. 1455 - 1521). Dokazují to nejen četné nahrávky, ale především koncertní vystoupení (jedno z nich se odehrálo na Pražském jaru 1994), kde ansámbl nenechává nikoho na pochybách o aktuálnosti renesanční polyfonie pro dnešního posluchače. K nahrávání tohoto disku si A Sei Voci, stejně jako k několika dalším záznamům Josquinových mší, přizvali členy dětského sboru La Maitrise des Pays de Loire , a získali tak větší paletu zvukových barev, které v rámci polyfonní struktury citlivě kombinují.

Píseň l'Homme Armé (Ozbrojenec), jež vznikla snad někdy v 50. letech 15. století pod vlivem burgundské dvorské kultury, se brzy stala velmi populární. Nedávala spát ani dobovým hudebníkům a jako "hozená rukavice" pak provokovala k další a další, originálnější a kompozičně náročnější transformaci jednohlasé předlohy do polyfonní struktury. Obě mše zaznamenané na tomto disku (Missa l'Homme Armé sexti toni a Missa l'Homme Armé super voces musicales ) patří do rozvětvené rodiny renesančních mší zpracovávajících tutéž hudební předlohu. Při řešení rovnice "mešní ordinarium + světská píseň = x" však Josquin nezapře své kompoziční mistrovství a osobitost, nabízí nám jak cantus firmus v jednom hlase, tak sofistikované kánony, kde jednotlivé hlasy probíhají v odlišných metrech nebo je píseň konfrontována s citacemi gregoriánského chorálu.

Nahrávky souboru A Sei Voci patří ve svém oboru k špičkové produkci a rozhodně by, stejně jako Josquinovy mše, neměly chybět v diskotéce žádného příznivce staré hudby.

Vydavatel: 2HP Production

Stopáž: 73:59