úterý, 15. říjen 2002

Joseph Haydn: Smyčcové kvartety č. 2, 4, 5 op. 64

Napsal(a) 

booklet booklet
Renomovaný Quatuor MosaĘques se věnuje převážně dílům vídeňských klasiků. Z Haydnovy kvartetní tvorby figurují v rozsáhlé diskografii tohoto souboru opusy 20, 33, 76 a 77, přičemž za nahrávku opusů 20 a 33 získal Quatuor MosaĘques Gramophone Awards. Členové souboru hrají na historické nástroje, z nichž nejstarší je viola z roku 1588, nejmladší pak housle z konce 18. století. Ze šesti kvartetů Haydnova opusu 64 jsou na tomto CD nahrány tři: h moll (č. 2), G dur (č. 4) a proslulý D dur (č. 5), zvaný "Skřivánčí". Ten také (z komerčních důvodů?) nahrávku otvírá. Primarius Erich Höbarth připravil posluchačům překvapení hned v prvních taktech slavné "skřivánčí" melodie. Sextu a septimu v začátku hlavního tématu "vyjíždí" s tak nepříjemným skluzem, že nevěřícně zakroutíme hlavou. Naštěstí se v dalších větách tyto nepříjemné skluzy objevují jen minimálně a nikdy už nejsou tak výrazné. Bylo by zajímavé vědět, co vedlo houslistu k tomu, že jimi "vyzdobil" snímek, který jinak snese po všech stránkách ta nejpřísnější měřítka. Od prvních taktů oceníme plasticky propracované podání a nádhernou barvu všech nástrojů (kralují jim "zpívající" primariovy guarnerky a violoncello z dílny milánského C. A. Testoreho). Dokonale sejmutý zvuk dodává nahrávce téměř orchestrální kvality a přitom zachovává čitelnost každého jednotlivého hlasu. Souhra interpretů je fascinující: pizzicatový doprovod v triu menuetu druhého kvartetu zní jako by byl hrán na jediném nástroji. Výborné technické vybavení dovoluje hráčům nasadit rychlejší tempa, což spolu s vynikajícím rytmickým cítěním dodává především menuetům a finálním větám lehkost a švih. Do detailů promyšlená a provedená dynamika je jedním z nejvýraznějších rysů této nahrávky a pianissimové závěry druhé a čtvrté věty druhého kvartetu jsou tak neuvěřitelně dokonalé, až budí podezření, že při nich vypomohla záznamová technika. Nelze než se těšit na nahrávku zbývající trojice kvartetů.

Vydavatel: Astrée / Classic

Stopáž: 54:59

Nahráli: Quatuor MosaĘques: Erich Höbarth - 1. housle, Andrea Bischof - 2. housle, Anita Mitterer - viola, Christophe Coin - violoncello

Body: 4 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.