pondělí, 29. říjen 2007

Joseph Haydn - Les Sept Dernieres Paroles du Christ en Croix

Joseph Haydn - Les Sept Dernieres Paroles du Christ en Croix Joseph Haydn - Les Sept Dernieres Paroles du Christ en Croix

Michel Serres - recitace, Quatuor Ysaye. Produkce: Alain Duchemin, Guillaume Sutre, Miguel da Silva. Text: F, A, N, Š. Nahráno: 9/2005, Besançon, Salle du Parlement. Vydáno: 2006. TT: 72:03. DDD. 1 CD Ysaye Records YR07 (distribuce Classic).

Tento titul je mimořádný, i když zaujme asi jen znalce, navíc hlavně frankofily. Michel Serres je totiž autorem textů inspirovaných geniální Haydnovou hudbou, posledními okamžiky Ježíše Krista a ve filozofické rovině obecně křížovou cestou člověka. Podle mě je tato verze pro smyčcové kvarteto silnější nežli verze oratorní nebo často hraná úprava pro smyčcový orchestr. Snad je to tím, že je tak hluboce intimní. Pro vynikající Quatuor Ysaye je to osobní výpověď a za notami nalézá nové, nečekané hudebně výrazové významy. Hudebníci jsou léty sehraní, sžití, jejich projev mi přirozenou homogenitou připomíná Smetanovce ve vrcholné formě. Jejich Haydn není líbezný, je hraný na doraz, někdy i syrově, neboť hlavní je pro ně myšlenka, jednota hudby a slova. Recitace Serrese je přirozeně autorsky autentická, spíše civilní. (Mě jako Čecha mrzí, že nestačila za života Borise Rösnera, který byl coby herec výraznější nežli Serres, vzniknout nahrávka s Talichovým komorním orchestrem nebo Talichovým kvartetem.) Hodnota tohoto mimořádného počinu je výrazně umocněna koncepcí bookletu coby knihy, kdy texty Michela Serrese jsou doprovázeny nádhernými fotografiemi Gérarda Rondeaua. Titul se tak stává působivou komplexní bibliofilií.