úterý, 13. duben 2004

Joseph Haydn: Die Schöpfung Hob. XXI:2

Haydnův největší duchovní opus perfectum realizoval jeden z nejvýraznějších dirigentů starší generace a úsilí o historicky poučenou interpretaci baroka a vídeňského klasicismu - Nikolaus Harnoncourt , jenž se už zabýval téměř všemi Haydnovými duchovními díly a Stvoření kdysi už natočil pro Teldec, svého někdejšího vydavatele. Stejně jako v minulosti i tento projekt realizoval se svým orchestrem Concentus Musicus Wien .

Haydnovo Stvoření je oratoriem jiného typu nežli silnými afekty prostoupený Händelův Saul (viz předchozí recenze). Haydn byl silně ovlivněn právě Händelem, jehož tvorbu poznal při návštěvách Anglie, svoje emoce vždy drží v pevných mantinelech. Nicméně zvláště díky fascinující sopranistce Dorothee Röschmann v partech Gabriela a Evy a tenoristy Michaela Schadeho v roli Uriela zůstane posluchač v pravém hudebním napětí až do konce, kde zpívají společně sólisté a sbor. Především naprosto mimořádný výkon Arnold Schoenberg Chor a zmíněné zpěvačky dělají z nahrávky mimořádný vydavatelský počin a od DHM je to trefa do černého.

Vydavatel: Deutsche Harmonia Mundi / BMG

Stopáž: 38:30, 67:42

Nahráli: Dorothea Röschmann, Michael Schade, Christian Gerhaher, Arnold Schoenberg Chor, Concentus Musicus Wien, Nikolaus Harnoncourt