sobota, 22. leden 2011

Jonas Kaufmann - Verismo Arias

Napsal(a) 

Jonas Kaufmann - Verismo Arias Jonas Kaufmann - Verismo Arias

Jonas Kaufmann – tenor, Antonio Pappano, Accademia Nazionale di Santa Cecilia Roma. Produkce: Ben Pateman. Text: A, N, F. Nahráno: 3/2010, Petrassi Hall, Auditorium Parco della Musica, Řím. Vydáno: 2010. TT: 61:52. DDD. 1 CD Decca 478 2258 (Universal Music).

Jonas Kaufmann je svým způsobem nepochopitelný fenomén. Je skutečně mimořádným, komplexním umělcem, v němž se nádherný hlas snoubí s excelentním hereckým uměním, navíc jeho zjev vzbuzuje u řady žen touhu a u mužů závist. Nechce se věřit, že pochází z Německa. Jeho výrazně barytonální, lehce identifikovatelný tenor moc nesouzní s tak zvanou německou školou. Stručně řečeno typově je blízký hlasu José Cury, ovšem na vyšší úrovni. Jeho současná kariéra je spjatá hlavně se dvěma scénami – newyorskou Metropolitní operou a londýnskou Královskou operou Covent Garden. Pro Deccu realizoval už tři sólové projekty – zajímavé debutové romantické album, kde je doprovází Pražská komorní filharmonie, koncepčně diskutabilní album árií německých autorů a nahrávku Schubertova cyklu Spanilá mlynářka, která byla podle mě omylem. Ze tří DVD projektů dávám jednoznačně přednost záznamu skvělé inscenace Carmen z Covent Garden.

Nahrávka árií autorů, kteří jsou poněkud zkratkovitě označováni jako verističtí, je zatím nejlepším Kaufmannovým projektem. Nepochybně je to repertoár, kde se cítí svým naturelem, hlasovými dispozicemi a svojí emocionalitou nejlépe. Na desce najdete, co se týká skladatelů vyjma Pucciniho v dané škatulce, to nejzajímavější – Giordano, Leoncavallo, Mascagni, Zandonai, Cilea, Boito a jako milý bonus „zastydlého veristu“ Licinia Recife a jeho dojemnou árii Ombra di nube . Kaufmannův tmavý tenor je pro některé role vzorový (Pagliacci ), jinde je můj ideál trochu jinde (Andrea Chénier ). Traclisting jde ověřenou cestou – směs známých a méně známých árií. Objevem byla pro mě pouze ukázka z opery I Lituani Amilcara Ponchielliho. V závěrečném kousku, Andrea Chénier – Vicino a te – od Umberta Giordana, s ním zpívá zvláště v nižší dynamice výborná sopranistka Eva-Maria Westbroek . Hlas Jonase Kaufmanna dnes v určitém typu repertoáru patří k tomu nejlepšímu, co operní svět nabízí. Nepochybuji však, že se bude ještě, jistě pozitivně, vyvíjet. Společnost Decca tak možná konečně našla náhradu za Luciana Pavarottiho. I když je to relativní – jiný hlas, jiná doba, jiní posluchači nežli před třiceti lety a do jisté míry i jiná estetika... Zvlášť musím ocenit výkon orchestru a sboru. Antonio Pappano z nich dostal ve studiu neuvěřitelný výkon. Jelikož znám tato tělesa detailně, tak výsledek předčil moje očekávání. Další důvod pro opakované návraty k této desce.

Body: 5 z 6

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.