John Adams – On the Transmigration of Souls

New York Choral Artists, Joseph Flummerfelt, Brooklyn Youth Chorus, Diane Berkun, New York Philharmonic, Lorin Maazel. Produkce: John Adams a Lawrence Rock. Text: A. Nahráno: 9/2002, Avery Fisher Hall, Lincoln Center, New York. Vydáno: 2004. TT: 25:05. DDD. 1 CD Nonesuch Records 7559-79816-2 (Warner Music).

Americký skladatel John Adams (*1947) se řadí k těm autorům, kteří vyšli z minimalismu Philipa Glasse. Avšak nepatří již k těm, kteří k tomuto stylu přidali něco originálního. Spíše se zaměřuje na jeho povrch a často sklouzává do běžných klišé spotřební hudby.

Toto CD vzniklo jako upomínka na 11. září 2001 a je věnováno všem jeho obětem. Budiž. Podobných projevů jsme svědky neustále. Pro nás je však důležitá hudba, která, bohužel, nevyniká žádným nápadem. Skladba začíná slovem „Missing“. Dala by se očekávat určitá rytmická nebo jiná práce, ale neděje se nic. Než se rozplyne v dalším hudebním toku, jsou k tomuto slovu přidávána jména ztracených lidí. Text dále nadmíru oplývá vyčpělými frázemi z jakékoliv tuctové populární písně: „We all miss you, we all love you“ a podobně. Hudební prostředky připomínají běžné filmové „moods“ a ničím jiným nepřekvapí. Z minimalismu zde moc nezbylo, hudba postrádá jakoukoliv osobitost, do níž by se mohl posluchač zaposlouchat.

Skladba byla objednána newyorskými rodinami k uctění památky jejich blízkých. To však neznamená, že se skladatel bezpodmínečně musí uchylovat k hudbě tak laciné a povrchní, která má za „úkol“ pouze pateticky rozesmutnět. John Adams má na víc a co se neodpouští, je faleš. A vzhledem k použití naprosto jednoduchých hudebních prostředků máme co do činění s kýčem. Jeho hudba více bere, než dává.

Ódu na stěhování duší lze se zatnutými zuby doporučit snad jen těm nejskalnějším příznivcům Johna Adamse.

Vydavatel: Nonesuch Records/Warner Music

Stopáž: 25:05