středa, 28. duben 2010

Johannes Brahms - Sonáty pro housle a klavír: c. 1 G dur op. 78, c. 2 A dur op. 100, c. 3 d moll op. 108

Napsal(a) 

Johannes Brahms - Sonáty pro housle a klavír: c. 1 G dur op. 78, c. 2 A dur op. 100, c. 3 d moll op. 108 Johannes Brahms - Sonáty pro housle a klavír: c. 1 G dur op. 78, c. 2 A dur op. 100, c. 3 d moll op. 108

Anne-Sophie Mutter, Lambert Orkis. Produkce: Ute Fesquet (DG), Pauline Heister (Bayerische Rundfunk, koprodukce). Nahráno: 11 – 12/ 2009, Polling, Bibliotheksaal. Vydáno: 2010. TT: DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 477 8767 (Universal Music). Alternativa: Szeryng, Rubinstein (BMG), Suk, Katchen (Decca).

Zjistil jsem, že existuje více než 30 kompletů nahrávek Brahmsových sonát pro housle a klavír. V roli houslistů figurují osobnosti, jako například Kremer, Stern, Zukerman, Schneiderhan, Accardo, Grumiaux, v roli pianistů Barenboim, Seeman, Vignoles, Vásáry, Ashkenazy, Solti... Je na místě otázka, proč ještě tuto hudbu znovu nahrávat? Ne, svět Brahmsových sonát je totiž tak mnohovrstevnatý, bohatý, nabízí nepřeberné množství pohledů a výkladů, že každý projekt špičkových interpretů přináší novou kvalitu. Anne-Sophie Mutter nahrála Brahmsovy sonáty kdysi v rozpuku své kariéry pro EMI (s Alexisem Weissenbergem). Přesvědčena o svém novém vidění této hudby, natočila je vloni s Lambertem Orkisem , s kterým v roce 1998 realizovala obrovitý komorní cyklus – Beethovenovy sonáty, které jim přinesly významná ocenění (Echo Award 1999, Grammy 2000). Houslistka se ve studiu ráda vrací k titulům, které již kdysi realizovala. Ne vždy je nová verze lepší (viz Brahmsův a Beethovenův houslový koncert s Kurtem Masurem), ale v případě těchto sonát tomu tak je. Její pojetí využívá mnohem více kontrastu, diferenciace v dynamice, v tvorbě tónu, ve vibrátu, při respektování makrotektoniky důsledněji pracuje s detaily, než tomu bylo v nahrávce pro EMI. Stejně jako v případě Beethovena i zde slyším totální souznění mezi houslemi a klavírem. Brahmsova hudba sama o sobě není nudná, s Anne-Sophií Mutter a Lambertem Orkisem však nastoupíte dobrodružnou cestu světem hudebního génia.

Rok 2010 je pro Mutter rokem Johannesa Brahmse. Soudě podle nahrávky sonát bude šťastný. Na letošním Pražském jaru bude hrát jeho koncert. Kdo chce mít odlesk nepomíjející kvality, bude si muset koupit Brahmsovy sonáty.

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.