Johannes Brahms – Piano Trios (vol. II)

Guarneri Trio Prague (Čeněk Pavlík – housle, Marek Jerie – violoncello, Ivan Klánský – klavír). Produkce: neuvedeno. Text: A, N, F. Nahráno 2009 a 2010 v sále HAMU. Vydáno 2010. TT: 58:27. DSD. 1 CD Praga Digitals PRD/DSD 250 273 (distribuce Classic).

S určitým časovým odstupem dokončilo Guarneri Trio Prague komplet klavírních trií Johannesa Brahmse. Špičkový český soubor si drží laťku a čím déle hraje v nezměněné sestavě, tím víc jejich nahrávky získávají na ceně. Triový repertoár dovedou úspěšně zahrát i tři sólisté, kteří mohou alespoň trochu společně zkoušet – o to cennější jsou v tomto oboru stálé soubory. Aby spolu tři hráči s kvalitami sólistů hráli pětadvacet let, to je vzácnost a o důvod víc si nahrávek všímat. V jejich hře navíc lze sledovat vývoj u skladeb, které nahráli opakovaně, jako například tria Antonína Dvořáka. V případě Brahmsových trií zvolili náročnější cestu, protože nahráli i Brahmsovo rané Trio A dur op. posth. komponované kolem roku 1850, i když řada souborů a vydavatelů do kompletu tří trií přidá spíše trio hornové nebo klarinetové. Skladatelova triová juvenilie objevená až dodatečně má všechny romantické rysy raného Brahmsova slohu – je zajímavé, jak jistá mnohomluvnost a formální rozevlátost spojuje mladého Brahmse s mladým Dvořákem. Trio C dur op. 87 z roku 1882 je zralým dílem mnoha tváří, kde ale není snadné držet se jedné myšlenkové linky. Popsat styl Guarneri tria, které po letech společné práce jakoby dýchalo jediným dechem, je velmi obtížné. Zejména proto, že všechno zní tak přirozeně a logicky, že má posluchač dojem, jakoby se to ani jinak hrát nemohlo. Kouzlo přirozenosti a muzikality dovede proměnit i skladbu, která se takovému pojetí vzpírá, což je určitě případ Brahmsova prokomponovaného a hutného druhého tria. Záměrně jsem snímek porovnával s klasickou nahrávkou Beaux Arts Tria (Decca) z roku 1987. Zde člověk slyší zahloubaný procítěný přístup a přesný řád – a je překvapující, o kolik více energie dovede vložit do hudby Guarneri trio, aniž by obětovalo něco z promyšleného vedení hlasů. Nahrávka je věnována památce prof. Milana Slavického, který se jako hudební režisér podílel na většině nahrávek tria, včetně Tria A dur tohoto CD.