čtvrtek, 19. srpen 2004

Johannes Brahms: Německé requiem op. 45 (londýnská verze)

Brahmsovo Německé requiem je jedním z nejmonumentálnějších duchovních děl a jeho účinek je trvalý. Takzvaná "londýnská verze", již skladatel vytvořil roku 1869 a o dva roky později byla v Londýně premiérována, je uváděna zřídka. Orchestrální partitura převedená do čtyřručního klavíru vyvolává dnes dojem "hudby pro diletanty". Jistěže v tomto případě nemůže poskytnout obraz adekvátní velkému obsazení s efektní instrumentací a mnohočetným sborem. Úpravy pro klavír samozřejmě sloužily k provozování mimo koncertní síně, byly prostředkem k seznámení s novinkami, avšak nejen to. Ve své době byly tyto verze mnohdy chápány i jako rovnocenné (i když jiné) podoby téhož díla, vzpomeňme na Dvořákovy Slovanské či Brahmsovy Uherské tance , kde klavírní podoba orchestrální tvar předcházela. Komorní verze Německého requiem má pochopitelně jinou atmosféru než verze pro velké obsazení s orchestrem a bylo by největší chybou, snažit se, aby klavír "nahradil" orchestrální zvuk. To se zde neděje a ke cti obou klavíristů, Brigitte Engerer a Borise Berezovského , budiž řečeno, že jejich projev je nanejvýš střídmý, neprosazuje se za každou cenu a v každém úseku koresponduje se zvukem sboru. Sbor Accentus (32 členů) existuje od roku 1991 a věnuje se interpretaci repertoáru a cappella a děl určených komornímu sboru. V sezoně 1997/ 1998 byl francouzskými divadelními a hudebními kritiky jmenován "Osobností roku", roku 2001 obdržel Grand Prix Radio Classique a o rok později byl jmenován sborem roku v soutěži Victories de la Musique Classique. Zakladatel sboru Laurence Equilbey je žákem švédského dirigenta Erica Ericsona, působí v Opéra de Rouen, loni získal Grand Prix Mezinárodní společnosti kritiků. Sopranistka Sandrine Piau se nejprve specializovala na barokní repertoár, v posledních letech však také například ztělesnila Sofii v Rosenkavalieru Richarda Strausse nebo stejnojmennou roli v Massenetově Wertheru . Barytonista Stéphane Degout vystudoval v Lyonu a k jeho operním rolím patří například Papageno, Dandin v Rossiniho Popelce či Harlequin ve Straussově Ariadně na Naxu . Klavírista Boris Berezovskij pochází z Moskvy, debutoval roku 1988 (ve svých devatenácti letech) v Londýně, roku 1990 zvítězil v Čajkovského soutěži v Moskvě. Brigitte Engerer debutovala roku 1980 pod taktovkou Herberta von Karajana a jména dirigentů, s nimiž spolupracovala, patří ke světovým špičkám. Je nositelkou četných vyznamenání, včetně francouzského řádu Chevalier de la Légion d'Honneur a je pravděpodobně ze všech zde účinkujících nejstarší. Nejen podle věkového průměru se jedná o neobyčejně mladý snímek, interpretovaný s pokorou a oddaností věci.

Vydavatel: NaĘve / Classic

Stopáž: 64:54

Nahráli: Sandrine Piau - soprán, Stéphane Degout - baryton, Brigitte Engerer a Boris Berezovskij - klavír, Accentus, Laurence Equilbey