středa, 12. listopad 2003

Johannes Brahms, Felix Mendelssohn - Bartholdy: Sonáta f moll pro dva klavíry op. 34b, Klavírní trio č. 1

Nahrávka dvou velmi známých a také frekventovaných děl, která bezpochyby patří k pilířům komorní hudby 19. století, potěší ucho posluchače především svou druhou částí, tedy Mendelssohnovým Klavírním triem č. 1 , které svým energickým pojetím skutečně dokáže strhnout. Nechci zde rozvíjet úvahu nad tím, zda jde historicky poučenou interpretaci, či nikoliv. Skladatel nepíše hudbu jako statický kus podobný archivní položce, ale jde mu především o to, aby jeho dílo žilo, aby v něm žil on sám, a tak počítá, že jeho skladba bude v průběhu dějin zaznívat tak, jak ji budou hudebníci té které doby cítit. Jestliže z pojednaného CD dýchá atmosféra plná energie a radosti z hudby samotné, pak lze jen s povzdechem litovat, že jsme chyběli na koncertě, na němž byl tento hudební snímek pořízen. Milým překvapením je zvuková kvalita. Nenamlouvám si, že je zcela bez "očišťujících" zásahů mistrů zvuku, nicméně i tak je nešvarem mnoha live snímků určitá zvuková nevyváženost, což se ovšem nevztahuje na toto CD. Martha Argerich je klavíristka s poněkud větší razancí. To se více méně negativně odrazilo v Sonátě f moll pro dva klavíry op. 34b , která je de facto transkripcí proslulého Klavírního kvintetu f moll . Toto dílo už jako takové vzbuzuje určité diskuse. Jde o autorskou úpravu, která však oproti originálu nedává tak dokonale vyznít geniálnímu motivickému dění a postupnému variačnímu rozvíjení tematicko-motivického materiálu. Klavírní zvuk je pro tento typ kompoziční práce přece jenom příliš homogenní. Obě interpretky však mohly tento handicap vyvážit preciznější artikulací a odstíněním. Namísto toho pojali tento kus virtuózně. Myslím si, že nikdo nepochybuje o hráčském umění Lilyi Zilberstein a Marthy Argerich , a tak toto hledisko se zde jeví jako poněkud nepřípadné, zvláště pak, když velmi svižné tempo a již výše zmíněná razance způsobují oběma klavíristkám na několika místech potíže v souhře. A to je povážlivá vada na kráse této jinak výtečné nahrávky. Přesto je tento fakt omluvitelný díky překvapujícímu entuziasmu, který od začátku do konce posluchače hojně zavaluje.

Vydavatel: EMI Classics / EMI Czech Republic

Stopáž: 66:16

Nahráli: Martha Argerich - klavír, Lilya Zilberstein - klavír, Renaud Capuçon - housle, Gautier Capuçon - violoncello