Johann Sebastian Bach – Sonatas & Partitas

Isabelle Faust – housle. Text: F, A, N. Nahráno: 9/2011, Teldex Studio Berlin. Vydáno: 2012. TT: 60:22. DDD. 1 CD Harmonia Mundi HMC 902124.

Isabelle Faust (1972) je věrná labelu Harmonia Mundi, takže v katalogu firmy je hodně pozoruhodných nahrávek (zvlášť bych upozornil na komplet Beethovenových sonát s klavírem, koncerty Beethovena a Berga); pozornost českého posluchače by si určitě zasloužil koncert Dvořáka a druhý koncert Martinů. Její komplet Sonát a partit Johanna Sebastina Bacha (první díl sklidil několik ocenění) patří k tomu nejlepšímu, co dosud natočila. Kvůli němu jsem se vrátil k několika nahrávkám, a abych zúžil srovnávání, tak jsem vybral pouze ženy – Ida Haendel (Testament), Julia Fischer (PentaTone), Rachel Podger (Channel Classics), Alina Ibragimova (Hyperion), Viktoria Mullova (Onyx). Výsledek mě překvapil. Nejbližší jsou jí Rachel Podger a Julia Fischer. Ida Haendel je sice sugestivním, ale skutečně jen archivním záznamem pojetí, které je dnes nepřijatelné. Ibragimova a Mullova jsou svébytné, ale na mě moc „romantické“ a v přístupu k zápisu hodně svobodné. Podger je snad „historicky poučenější“, ale spojení teorie a vzrušujícím způsobem pulsující interpretace je zajímavější u paní Faust. V daných možnostech moderních houslí a smyčce maximálně respektuje autograf, horizontálnost hudby, hraní akordů, řešení polyfonie zvláště v sonátových fugách. Při vší střízlivosti (včetně střídmého vibrata) není výsledek suchopárný, ale je to velmi intenzivní, napínavé hraní. Ráda volí tempové kontrasty, jako by ve studiu zkoušela, co která hudba unese. Například Presto Sonáty g moll nebo Double Partity h moll je skutečně hodně svižné. Nicméně v kontextu koncepce daného díla zjistíte, že to bylo správné rozhodnutí. Je to skutečně mimořádná nahrávka… Kéž by některý český promotér nalezl odvahu a pozval ji provést celý cyklus!