neděle, 30. červen 2013

Johann Sebastian Bach - Sonatas & Partitas

Johann Sebastian Bach - Sonatas & Partitas Johann Sebastian Bach - Sonatas & Partitas

Isabelle Faust – housle. Text: F, A, N. Nahráno: 9/2011, Teldex Studio Berlin. Vydáno: 2012. TT: 60:22. DDD. 1 CD Harmonia Mundi HMC 902124.

Isabelle Faust (1972) je věrná labelu Harmonia Mundi, takže v katalogu firmy je hodně pozoruhodných nahrávek (zvlášť bych upozornil na komplet Beethovenových sonát s klavírem, koncerty Beethovena a Berga); pozornost českého posluchače by si určitě zasloužil koncert Dvořáka a druhý koncert Martinů. Její komplet Sonát a partit Johanna Sebastina Bacha (první díl sklidil několik ocenění) patří k tomu nejlepšímu, co dosud natočila. Kvůli němu jsem se vrátil k několika nahrávkám, a abych zúžil srovnávání, tak jsem vybral pouze ženy – Ida Haendel (Testament), Julia Fischer (PentaTone), Rachel Podger (Channel Classics), Alina Ibragimova (Hyperion), Viktoria Mullova (Onyx). Výsledek mě překvapil. Nejbližší jsou jí Rachel Podger a Julia Fischer. Ida Haendel je sice sugestivním, ale skutečně jen archivním záznamem pojetí, které je dnes nepřijatelné. Ibragimova a Mullova jsou svébytné, ale na mě moc „romantické“ a v přístupu k zápisu hodně svobodné. Podger je snad „historicky poučenější“, ale spojení teorie a vzrušujícím způsobem pulsující interpretace je zajímavější u paní Faust. V daných možnostech moderních houslí a smyčce maximálně respektuje autograf, horizontálnost hudby, hraní akordů, řešení polyfonie zvláště v sonátových fugách. Při vší střízlivosti (včetně střídmého vibrata) není výsledek suchopárný, ale je to velmi intenzivní, napínavé hraní. Ráda volí tempové kontrasty, jako by ve studiu zkoušela, co která hudba unese. Například Presto Sonáty g moll nebo Double Partity h moll je skutečně hodně svižné. Nicméně v kontextu koncepce daného díla zjistíte, že to bylo správné rozhodnutí. Je to skutečně mimořádná nahrávka... Kéž by některý český promotér nalezl odvahu a pozval ji provést celý cyklus!

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.