pondělí, 27. leden 2003

Johann Sebastian Bach: Goldbergovy variace BWV 988, 14 kánonů BWV 1087 Die Wasserrüben und der Kohl, Ich bin so lang nicht bei dir gewest

Recenzovaný snímek patří do tematické řady francouzského vydavatelství Alpha s názvem Ut pictura musica , jejíž motto vyjadřuje věta "hudba je malování, malování je hudba. Cílem této série je naznačit souvislosti mezi dobovým obrazem, který se objeví v bookletu, a hudbou uvedenou na nahrávce. Posluchač tak může při poslechu přemýšlet nad komentářem k obrazu, vnímat hudbu v poněkud jiném světle. Goldbergovy variace se tvůrci CD rozhodli postavit vedle díla Rembrandtova žáka Samuela van Hoosgratena s titulem Quodlibet , což je také název poslední variace Bachova proslulého díla.

Goldbergovy variace jsou pro interpreta velikou výzvou, často jsou považovány za jakousi zkoušku umělecké zralosti a rozhodne-li se je někdo nahrát, je od něj mnoho očekáváno. Viděno z tohoto úhlu bychom mohli být z nahrávky trochu zklamáni. Mladičká cembalistka Céline Frisch sice technicky vše uhraje, je muzikální a přemýšlivá, ale o umělecké zralosti se v jejím případě ještě mluvit nedá. Z jejího projevu, jakkoli interpretačně upřímného a maximálně vydaného, jsou cítit rezervy co se týče detailní práce s artikulací a tempem. Dnes jsme sice zvyklí na nadsazená tempa v rychlosti, ale kdybychom více věděli o dobovém vnímání tempa, možná bychom byli hodně překvapeni. Z dostihového tempa a etudovitě znějící variace by pak před našima očima vyrostla například překrásná taneční skladba, s mnoha rytmickými a melodickými zvláštnostmi.

Na tuto nahrávku lze ale pohlížet i jinak. Sešli se na ní mladí lidé, kvalitní hudebníci, kteří se rozhodli vytvořit něco méně obvyklého. Po Goldbergových variacích následuje 14 kánonů , jež Bach připsal na poslední stránku tištěné kopie svého díla a které jsou vystavěny na základě prvních osmi not basového hlasu Arie . V samotném závěru zazní dvě oblíbené písně, které zřejmě Bach použil pro poslední variaci Quodlibet (druhá je uvedena pouze instrumentálně). V písni o chlapci, který se vydá hledat milou, protože mu matka nechce uvařit maso a nakonec připraví synkovi i jeho snoubence kocoura, se interpretačně vydováděl zpěvák Dominique Visse , který vtipně napodobuje hlas staré matky i jeho dívky.

Viděno z pohledu snahy dát Goldbergovy variace do jiných souvislostí, ať už s obrazem, použitým materiálem nebo méně známými skladbami téhož autora, se podařilo vytvořit zajímavý snímek, nad kterým bude každý určitě aspoň chvíli přemýšlet.

Vydavatel: Alpha / Classic

Stopáž: 77:30 + 24:50

Nahráli: Céline Frisch - cembalo, Café Zimmermann