úterý, 5. říjen 2004

Johann Sebastian Bach: Goldberg-Variationen BWV 988

Jsou nahrávky, které nezestárnou ani po mnoha desítkách let, jsou nahrávky, jejichž životnost je podstatně kratší. V případě znovu vydaného snímku Goldbergových variací s uznávaným a obdivovaným Gustavem Leonhardtem jde pouze o drobné vychýlení z řad "klasiků," a to především na poli artikulace a tempa, které by dnes Leonhardt ve světle hlubších badatelských poznatků nepochybně řešil jinak. Jeho "goldbergovky" jsou maximálně důsledné v artikulaci, někdy skoro až přehnané, často využívá model postupně rozbíhaných not - někdy až příliš často -, tempa jsou spíše volnější. Přesto však variace ve výsledku nevyznívají strnule, máme přece co do činění s mistrem, o jehož muzikálnosti, hudební inteligenci a citu není třeba pochybovat. Ideální by bylo, kdyby firma nabídla spolu s touto deskou i Leonhardtovu současnou interpretační "verzi", aby měl posluchač možnost srovnání. V předložené podobě je asi nejsmysluplnější chápat snímek částečně jako dokument. Dokument kvalitní, výmluvný, přesvědčivý a zajímavý. Pro úplnost dodejme, že cembalista hraje na kopii Blanchetova nástroje z roku 1730, postaveného Williamem Dowdem v roce 1975.

Vydavatel: BMG/Deutsche Harmonia mundi

Stopáž: 47:19