Johann Sebastian Bach: Arias

Bachova kantátová a oratorní tvorba obsahuje tolik krásy, že směstnat „to nej“ na jedno CD vyžaduje dobře vážit dramaturgii, což se zde podařilo. Celkově se nese album v spíše klidné, kontemplativní náladě, s výjimkou „vypalovačky“Nichts kann mich erretten z kantáty č. 74 „Wer mich liebet, der wird mein Wort halten . Album samozřejmě obsahuje známé árie Erbarme Dich z Matoušových pašijí , Laudamus Te z Velké mše h moll , z Vánočního oratoria Bereite dich Zion a árie z častěji uváděných kantát jako například Ich steh mit einem Fuss im Grabe BWV 156 , Vergnügte Ruh BWV 170 nebo Ich habe genug BWV 82.

Kirchschlager disponuje v altové poloze zajímavě temným témbrem hlasu, který však jen místy sklouzne do operního výrazu, který alespoň dle mého názoru není pro Bachovu hudbu optimální. Nabízí se srovnání s deskou Magdaleny Kožené s nahrávkami téměř shodného repertoáru. Každá zpěvačka má zcela jinou hlasovou dispozici, takže se ve výsledku samozřejmě liší, nicméně Kožená je podle mého názoru přirozenější, méně zatěžkanější a lépe zvládající stylové požadavky.

Hra orchestru je rovněž výborná. Některé momenty vycházejí lépe, jiné méně zdařile, v závislosti na tom, jakou nahrávku kantát či pašijí vezmeme pro porovnání. Smyčcová sekce v čele s Giulianem Carmignolou je opravdu virtuózní (BWV 74 ), zatímco některé pasáže dechů vycházejí místy těžkopádněji (např. BWV 42 ). Celkově je však orchestr pod vedením Andrei Marcona plastický, detaily z Bachových partitur vycházejí velmi dobře. Zvuková stránka je vynikající, vzdušná, prostorná, s velmi dobrým zachycením barev nástrojů. Vše bylo nahráno do DSD a je dostupné rovněž jako Super Audio CD disk.

Vydavatel: Sony Classical / Sony Music Bonton

Stopáž: 72:47

Nahráli: Angelika Kirchschlager – mezzosoprán, Giuliano Carmignola – housle, Venice Baroque Orchestra, Andrea Marcon