Johann Nepomuk Hummel – L‘Enchantement d‘Oberon, op. 116, Le Retour a Londres, op. 127, Klavírní koncert A dur, O du lieber Augustin

Howard Shelley – klavír, dirigent, London Mozart Players. Produkce: Rachel Smith. Text: A, N, F. Nahráno: 27. a 28. 7. 2005, St. Silas Church, London. Vydáno: 2006. TT: 69:41. DDD. 1 CD Chandos CHAN 10374 (distribuce Panther).

Poněkud nevýrazný, avšak vkusný obal s reprodukcí obrazu spící krasavice skrývá disk s hudbou, která posluchače naopak probudí k maximální pozornosti hned prvním taktem. Virtuózní kompozice pro klavír a orchestr napsal Johann Nepomuk Hummel, jeden z nejlepších klavíristů, jaké kdy Evropa zrodila. Jeho dnešní tlumočník, britský pianista Howard Shelley, na desce zároveň diriguje – nikoho menšího než slavné London Mozart Players.

Johann Nepomuk Hummel je známý díky tomu, že po určitou dobu byl Mozartovým žákem a s Mozartovou rodinou ve Vídni dokonce bydlel. To však byl jen začátek strmé kariéry, jaká čekala toto zázračné dítě. V roce 1788 Mozart chlapcovu otci doporučil, aby vyrazili na koncertní cestu. Trvala čtyři roky a sláva malého pianisty se rozšířila po Čechách, Německu, Anglii, Skotsku a Nizozemí.

Po návratu do Vídně se Johann Nepomuk vrhl do intenzivního studia kompozice. Jeho finanční situaci držely nad vodou hodiny, které dával, a veřejná vystoupení. Stýkal se s Josephem Haydnem, po němž převzal činnost kapelníka v Eisenstadtu; s Ludwigem van Beethovenem jej pojilo dlouhé, i když bouřlivé přátelství… Dokonce nesl rakev s ostatky velkého skladatele a na přání zesnulého improvizoval při zádušní slavnosti na témata z Beethovenových skladeb.

Jako učitele vyhledali Johanna Nepomuka Hummela například Felix Mendelssohn, Sigismund Thalberg, Ferdinand Hiller nebo Karl Czerny. Poté co se Hummel usadil ve Výmaru, stal se jakýmsi hudebním protějškem tamějšího literárního patriarchy Johanna Wolfganga von Goetheho. Setkal se s Chopinem i Schubertem. Zkrátka ve své době byl Johann Nepomuk Hummel klíčovou postavou evropské hudby a možná největším pianistou. Z jeho početné tvorby, jež zahrnuje singspiely, opery, kantáty, mše, ouvertury, balety i písně, se na disku z produkce Chandosu prezentuje efektní, virtuózní tvář skladatele.

Kromě krátkého období koncertních cest v dětství se Hummelova činnost coby cestujícího virtuosa koncentrovala do 20. let 19. století. Jak bylo zvykem, koncertující klavíristé také komponovali a pro příležitost cesty do Londýna v roce 1830, cesty, která znamenala vrchol Hummelovy koncertní kariéry, vznikla fantazie nazvaná Oberonův kouzelný roh s reminiscencemi na poslední operu Carla Marii von Webera. Spadá do kategorie jednovětých „koncertštyků“ s pomalou introdukcí a následnou oslňující kaskádou všech myslitelných prvků klavírní techniky. Zde ukazuje skladatel svou romantickou stránku. Ze hry Howarda Shelleyho čiší živelná radost z překonávání krkolomných nástrah virtuózní sazby. Klavíristova drobná technika – trylky, tercie, pasáže – je dokonale vyrovnaná. A těžký kalibr – oktávové a akordické běhy – zní v jeho podání téměř lisztovsky, jak je patrné z několika postupně gradujících vln Hummelovy fantazie. Když mu sekunduje tak disciplinovaný a inspirovaný soubor jako London Mozart Players, je to radost poslouchat. Několikrát se tu zaskví zejména dechová sekce tohoto nejstaršího komorního tělesa v britském království, založeného roku 1949. Jejich interpretace je šťastným spojením moderního a historicky poučeného přístupu.

Na disku najdeme skladbu nazvanou Návrat do Londýna , koncipovanou obdobně jako pomalou introdukci a bravurní taneční finále. Tradiční třívěté rozvržení má Klavírní koncert A dur . Stopáž je doplněna variacemi na píseň O du lieber Augustin zlidovělou v několika jazycích. Johann Nepomuk Hummel v nich v praxi demonstroval vše, co věděl o instrumentaci – a nebylo toho málo. V osmi variacích s kodou se vyvaroval pouhého ozdobeného opakování a blíží se spíše Haydnovým symfoniím.