neděle, 6. březen 2005

Johann Joachim Quantz: Flétnové kvartety I - VI

Napsal(a) 

booklet booklet
Mary Oleskiewicz - flétna, Elizabeth Field - housle, Daniel Elyar - viola, Stephanie Vidal - violoncello, David Schulenberg - cembalo. Produkce: Mary Oleskiewicz. Text: A, F, N, maďarsky. Nahráno: 6/2003, The Sonic Temple, Roslindale. Vydáno: 2004. TT: 52:33. DDD. 1 CD Hungaroton Classic HCD 32286 (distribuce Panther). Máme před sebou titul přinášející dosud neznámá díla poměrně známého skladatele. Johann Joachim Quantz se proslavil hlavně jako flétnista na dvoře Friedricha II., tvůrce řady koncertních i komorních skladeb pro flétnu a také autor proslulého pojednání o hře na příčnou flétnu. Pokus o návod, jak hrát na příčnou flétnu je i nedocenitelným pojednáním o hudební estetice své doby, ve kterém je pro Quantze ideálem gout melé, stylová různorodost. Jeho šest flétnových kvartetů je ukázkou Quantzovy tvorby z 20. let 18. století, kdy studoval kontrapunkt v Římě. Byly objeveny teprve nedávno flétnistkou Mary Oleskiewicz , která je nejenom oceňovanou interpretkou barokní hudby, ale též badatelkou v oblasti historie flétnové hry období baroka a raného klasicismu; záslužná je i její vydavatelská činnost. Při svém hledání narazila na Quantzovy od své doby nehrané flétnové kvartety a její zásluhou byla díla též vydána.

Všichni členové souboru jsou absolventi renomovaných amerických hudebních vysokých škol a držitelé četných ocenění. Stephanie Vidal a David Schulenberg se stejně jako Oleskiewicz zabývají historickou praxí spjatou se svými nástroji a na tato témata vydávají řadu publikací a odborných pojednání, stejně tak vydávají hudební díla barokní éry.

Podle Mary Oleskiewicz komponoval Quantz soubor kvartetů jako zamýšlený gradující cyklus. Sled jednotlivých kvartetů má vskutku architektonickou výstavbu s promyšleným předznamenáním jednotlivých kusů, vrcholící čtyřhlasou fugou závěrečné věty šestého kvartetu.

Realizace kvartetů je po technické stránce provedená pečlivě, všímá si ozdob a malých ploch, o to však více, zdá se, uniká celková gradace, charakterové rozlišení jednotlivých vět a širší škála afektů, o kterých koneckonců sám Quantz ve svém pojednání také mluví. Myslím, že je tato hudba schopná niternějšího prožitku, než jaký vyplyne z poslechu této interpretace. Přesto nutno nechat, že jde o povedené standardní provedení, které posluchači umožňuje obohatit svůj pohled nejen na tvorbu J. J. Quantze, ale i na barokní tvorbu vůbec.

Vydavatel: Panther

Stopáž: 52:33

Nahráli: Mary Oleskiewicz - flétna, Elizabeth Field - housle, Daniel Elyar - viola, Stephanie Vidal - violoncello, David Schulenberg - cembalo

Body: 4 z 6

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.