středa, 21. duben 2004

Joe Lovano: On This Day... At The Village Vanguard

Své noneto (jakýsi "malý big band") představil Lovano už před dvěma lety na albu věnovaném Taddu Dameronovi. Živý záznam z newyorského klubu Village Vanguard je však poklonou atmosféře místa, které ve vývoji jazzu také sehrálo svou roli, a především přehlídkou osobností, jež na Lovana zapůsobily. Je tu dvakrát John Coltrane (vlastní baladou After the Rain a Strayhornovou My Little Brown Book , kterou nahrál na svém setkání s Dukem Ellingtonem), dvakrát znovu Tadd Dameron (Focus a Good Bait , 14-timinutová "chorusovka" hned se šesti sólisty), dva Lovanovy originály, a navíc nové, dnešně znějící aranžmá Laury , prvního sóla, které Lovana proslavilo ještě v jeho začátcích u Woodyho Hermana. Struktura aranžmá (většinou dílo Willieho "Face" Smithe ) drží schéma klasických big bandů (téma - sóla - téma) bez říznosti početnějších žesťů a s poněkud jiným zvukem ansámblu, v němž trubka s trombónem přibarvují pětičlennou skupinu saxů. Snad i proto se z celkového rámce sympaticky odloupne Coltranovo After the Rain jako aranžérsky propracovaný koncert pro jediný nástroj, Lovanův tenor. Jinak dostávají příležitost všichni sólisté - ze saxofonistů na sebe upozorní zejména Steve Slagle , ale u nás si se zájmem poslechneme baryton Scotta Robinsona , v roce 1992 lektora frýdlandské Jazzové dílny a partnera Emila Viklického na CD Magic Eye. Rytmika, zejména díky Lewisovi Nashovi , pohání soubor způsobem, jaký bychom mohli přát našim kapelám. Všechno je v pořádku, odkaz klasiků je důstojně uctíván, a posouván do jiné polohy opatrnými špetkami šafránu, jaké se ukážou třeba v Lovanově On this Day (Just Like Any Other). Lovanovo album, stejně jako v minulém čísle HARMONIE recenzovaný titul Branforda Marsalise Romare Bearden Revealed, ve mně vzbuzuje dojem, že značná část jazzu dnes prochází obdobím, jemuž se ve vývoji evropské hudby říkalo neoklasicismus. Ale současně ze sebe jazz vydává i jiné, značně odlišnější větve. A o jeho sympatické soudržnosti svědčí, že jim potřebnou živinu dodávají právě i takové výhonky, které nezapomínají, že svou sílu čerpají z hlavního kmene.

Vydavatel: Blue Note / Monitor EMI

Stopáž: 69:39

Nahráli: Joe Lovano - tenorsaxofon, Barry Ries - trubka, Larry Farrell - trombon, Steve Slagle - altsaxofon, George Garzone, Ralph Lalama - tenorsaxofony, Scott Robinson - barytonsaxofon, John Hicks - piano, Dennis Irwin - kontrabas, Lewis Nash - bicí