pátek, 1. září 2006

Jitka Hosprová: Martinů, Lukáš, C. Stamitz

Jitka Hosprová: Martinů, Lukáš, C. Stamitz Jitka Hosprová: Martinů, Lukáš, C. Stamitz

Jitka Hosprová - viola, Pražský komorní orchestr . Produkce: Jana Černá. Text: A, Č. Nahráno: 8/2005, Studio Domovina, Praha. Vydáno: 2005. TT: 69:33. DDD. 1 CD Arco Diva UP 073-2 131 (distribuce Classic).

Mediálně nejznámějšímu českému hráči na violu, Jitce Hosprové , se povedl pozoruhodný projekt. Tři autory spojuje velmi důkladná znalost violy, kompoziční kvalita, melodická potence. Rhapsody-Concerto pro violu a orchestr H. 337 Martinů je prubířským kamenem českých violistů, Lukášův Koncert pro violu a orchestr , dle mého názoru nejsilnější dílo desky, je drahokamem violové literatury, Stamicův Koncert D dur pro violu a orchestr je sázkou na klasickou jistotu. Martinů a Lukáš jsou silně napojeni na mateřské mléko lidové hudby, což ovlivňuje celou skladebnou poetiku. Při prezentaci je třeba mít nejen patřičný technický fundament, ale i schopnost věrohodně, bez falešného patosu, odkrýt melodickou krásu hudby. Jitka Hosprová jde rozhodně správnou cestou a jsem si jistý, že se od ní dočkáme stále zralejších projektů. Pražský komorní orchestr sice nemá zvukovou oblost v optimálně formě hrající České filharmonie, jež je nejčastějším interpretem hudby Martinů, ale svou hrou mě nikterak nezklamal. Mimochodem dle bookletu hrál orchestr bez dirigenta, což u Martinů a Lukáše je hodné mimořádného uznání a svědčí to o zkušenosti a jistě maximální koncentraci všech hráčů! Violových desek dnes vychází u nás a v zahraničí poskrovnu a recenzovaný titul nezklame.

Vydavatel: Arco Diva/Classic

Stopáž: 69:33