Jiří Vitula - Herbert von Karajan

Jiří Vitula - Herbert von Karajan Jiří Vitula - Herbert von Karajan

Jiří Vitula

Herbert von Karajan

Hudební fenomén století

Vydavatel: Galerie Miro ve spolupráci s nadačním fondem Trebbia. 44 stran. 2007.

Útlý sešitový titul, který je čistou beletrií bez jakýchkoliv odborných ambicí, je vzpomínkou, hlavně poctou legendárnímu dirigentu Herbertu von Karajanovi (5. 4. 1908 - 16. 7. 1989) a snahou subjektivně zachytit alespoň vnější odraz v Evropě mediálně nejslavnějšího dirigenta gramofonové historie. Hlavní kapitola je pravděpodobně přetiskem statě, jež vyšla (?) ještě za jeho života. Když si přivyknete výkladu o žijícím člověku, který je už 18 let mrtvý, tak si můžete připadat jako při četbě solidního společenského časopisu. Fakta se střídají se zábavnými anekdotickými historkami, příhodami a vším prolíná pochopitelný obdiv autora k Umělci. Nečekejte tedy objektivní zhodnocení kariéry a života, kritickou komparaci s jeho předchůdci a současníky. Od toho jsou jiné, cizojazyčné, publikace. Přitom by bylo o čem psát. Karajan nebyl bezchybný jako Bůh, jeho jednání by se dalo v řadě případů ostře i s úsměvem kritizovat (primadonské jednání, po určitý čas ovládání, skrze svoje lidi v hlavních agenturách, světového "obchodu" s klasickou hudbou, ne vždy pozitivní prosazování své vůle za každou cenu - viz festivaly v Salcburku, Deutsche Grammophon), jeho přínos pro gramofonovou historii by také stál za opětné posouzení z hlediska vývoje. Řada nahrávek je skvělá a dodnes aktuální a provokující, ovšem jsou i projekty už antikvované, dokumenty doby vzniku a Karajanovy interpretační filozofie, jež jsou vydávány jen kvůli marketingově velmi silnému logu jménem "Karajan". Publikace, ke které se asi bohužel případný zájemce bude dostávat jen těžko, je letmou pozitivní mozaikou a vzpomínkou na několik zásadních okamžiků z hlediska autora a několika lidí, jejichž životní dráha se s Karajanem na různé úrovni protla (Naděžda Kniplová, Anne-Sophie Mutter, Christian Arming). Přestože nemá knížečka žádné odborné ambice, tak je škoda, že u žádné z pěti kapitol, faksimile dopisu Karajana autorovi a u fotografií není alespoň základní vročení.