středa, 22. květen 2002

Jean Sibelius: The Maiden in the tower, Pelléas et Mélisande, Valse Triste

Slavný Valse triste a První houslový koncert jsou u nás patrně jedinými obecně známými díly z tvorby finského národního skladatele Jeana Sibelia, z dalších skladeb (především sedmi symfonií) se málokdy něco v repertoáru objeví. Osud "národních skladatelů" je už možná takový, že se z jejich tvorby stane skutečně obecným vlastnictvím jen torzo. K rozšiřování Evropy však také patří (nebo mělo by patřit) rozšiřování poznání o kultuře sousedů blízkých i vzdálených. S hudbou Skandinávie bylo v letošním roce možné se setkávat v cyklu České filharmonie a snad se i z něj něco brzy objeví v podobě nahrávek. Snímek Paava Järviho se Sibeliovou Dívkou ve věži a Pelléem a Mélisandou může doplnit naše znalostní mezery i jen prostě potěšit. K jmenovaným skladbám je připojen již zmíněný Valse triste ze scénické hudby ke hře Sibeliova švagra Arvida Järnefelta Kuolema (Smrt), spolu se suitou Pelléas a Mélisanda je snímek výjimečnou příležitostí k seznámení s ranou, ještě plně romanticky orientovanou tvorbou skladatele. Maeterlinckovo symbolistní drama o lásce Pelléa a Mélisandy inspirovalo na přelomu 19. a 20. století přinejmenším čtyři velké skladatele - Clauda Debussyho k opeře, Gabriela Faurého a Arnolda Schönberga k symfonické básni a Jean Sibelius k dramatu napsal scénickou hudbu op. 46, jež je uváděna i jako devítidílná suita. Pokud jde o druh, je scénická hudba Pelléas a Mélisanda jednou v řadě skladatelových prací pro divadlo; tvorbě pro divadlo se Sibelius věnoval po celý život. Zůstal však autorem pouze jediné opery, jednoaktovky Jungfrun i tornet (Dívka ve věži, premiéra 1896). Zejména kvůli této výjimečné příležitosti slyšet ojedinělý Sibeliův pokus je snímek poutavý. Všechny další Sibeliovy pokusy v tomto oboru selhaly a za první vskutku národní operu je považována až opera Pohjalaisia (Velikonoční posel) Leeviho Madetoji z roku 1923. Není v zásadě důvodů uvádět Dívku ve věži scénicky, ve své podstatě zůstává spíše vícedílnou kantátou (o délce něco přes půl hodiny). Příběh svedené dívky, zavržené pro svůj poklesek, uvězněné svým svůdcem a nakonec osvobozené věrnou láskou odpouštějícího milence nevykazuje také příliš originálních hudebních nápadů, přesto je dramaturgicky snímek cenný jako všechny snímky, které dokládají, že se dějiny hudby neskládají jen z děl geniálních a výjimečných, ale že k nim vede dlouhá a často velmi klopotná cesta. Příkladná interpretace mladých sólistů a nastudování Paava Järviho , který řídí Estonský národní symfonický orchestr , a konečně i úroveň bookletu (včetně libreta i v jazyce originálu) stojí za doporučení.

Vydavatel: Virgin Classics / Monitor-EMI

Stopáž: 67:38

Nahráli: Solveig Kringelborn - soprán, Lilli Paasikivi - mezzosoprán, Lars-Erik Jonsson - tenor, Garry Magee - baryton, Dívčí sbor Ellerhein, Estonský národní mužský sbor, Estonský národní symfonický orchestr, Paavo Järvi