Jean-Philippe Rameau: Le Berger Fidéle, Thétis & piéces en concerts

Les Musiciens de Monsieur Croche , Produkce: neuvedeno. Text: F, A. Nahráno: 11/2003, Chapelle de l'Ecole Sainte-GeneviÉve, Versailles. Vydáno: 2004. TT: 71:48. DDD. 1 CD Alpha 067 (distribuce Classic).

Dalo by se předpokládat, že další nahrávka známých děl Jeana-Philippa Rameaua v podání francouzského souboru buď „přináší mouku do mlýna“, a nebo – pokud tomu tak není – musí být něčím zcela jiná, nová, šokující. Recenzovaný titul nešokuje, a přesto zaujme a uspokojí i náročného posluchače. Naplňuje všechna přísná kritéria technické stránky historicky poučené interpretace (to už je dnes celkem běžná věc). Jednotlivé skladby jsou navíc nesmírně citlivě a dramaticky pojaté, každá přesně v té míře, kterou vyžaduje. Věty instrumentálních PiÉces en concerts i obou kantát mají vyváženou stavbu i vzájemný poměr všech potřebných barokních aspektů. Poměrně neznámý soubor Les Musiciens de Monsieur Croche (croche = fr. osminová nota), který v bookletu neuvádí žádného svého člena jako uměleckého vedoucího, disponuje vynikajícími instrumentalisty i zdatnými zpěváky (sopranistkou Karine Deshayes a basistou Alainem Buetem ) a na první poslech patrnou sehraností a stejným názorem na jednotlivé interpretační finesy. Stmelenost souboru dokazuje i mimohudební zajímavost: pod textem objasňujícím historické pozadí Rameauových skladeb a zároveň přinášejícím jejich reflexi na počátku 20. století v korespondenci Clauda Debussyho a jeho současníků jsou jako autoři opět podepsaní „Les Musiciens de Monsieur Croche“. Nezvyklým bonbonkem uvedeným hned na začátku nahrávky je jedenáct a půl minuty trvající recitace úryvků dobového traktátu Rameauova vrstevníka Huberta Le Blanca Obrana basové violy da gamba proti útokům kontrabasu & nárokům violoncella . Do přednesu recitátora Benjamina Lazara jsou zařazeny krátké hudební ukázky uvedené v traktátu. Následuje dramaturgicky vyvážená „hudební část“ prokládající tři piÉces dvěma emocionálně rozdílnými kantátami. Přiloženému bookletu, dobře vybavenému i graficky vyvedenému, lze vytknout nepochopitelně zpřeházené pořadí jednotlivých oddílů v obou jazycích a (pro francouzského vydavatele typickou) absenci dalšího jazyka. Po hudební stránce je ovšem nahrávka nesmírně kvalitní: delikátní i šťavnatá, zkrátka typicky „rameauovská“!

Vydavatel: Alpha/Classic

Stopáž: 71:48

Body: 5 z 6

Sdílet článek: