pondělí, 8. červenec 2002

Jean-Henry d'Anglebert: Kompletní dílo pro cembalo

Napsal(a) 

booklet booklet
Představa více než dvouapůlhodinového cembalového recitálu může v mnohém posluchači vyvolat pocit naprosté nevydržitelnosti. Také jen šílený interpret by mohl něco takového publiku provést. Nahrávka je však již něco jiného - zvláště když předkládá kompletní cembalové dílo jednoho skladatele, jehož provedení ve výsledku trvá právě téměř 160 minut. Proto dvě CD, která obsahují šest rozsáhlých cembalových suit francouzského skladatele druhé poloviny 17. století Jeana-Henryho d'Angleberta, představují dramaturgický unikát - bezpochyby určený především milovníkům nejrozšířenějšího klávesového nástroje barokního období, francouzského stylu a odborníkům. Zachycuje nejen tvorbu jednoho skladatele, ale zároveň i epochu největšího rozkvětu hudby francouzských clavecinistů a jejich nadvládu na tomto poli nad celou Evropou. Styl ChambonniÉra, Louise Couperina, LebÉgua nebo právě d'Angleberta - zpracování tanců, ornamentika, registrace, specifická agogika, arpeggia atd. - se objevoval v tvorbě skladatelů dalších generací včetně Händela, Bacha, Scarlattiho či pokračovatele francouzské tradice, FranĆoise Couperina. Jean-Henry d'Anglebert udržoval těsné kontakty s nejvýznamnějšími hudebními osobnostmi z okruhu královského dvora - Lullym, Maraisem - a jejich instrumentální styl jej ovlivnil (podobnosti můžeme slyšet především v pojetí jednotlivých tanců nebo ve variační technice). Naprosto specifická a pro další generace určující je jeho ornamentika, jež beze zbytku využívá technické a zvukové možnosti cembala. Všechny zmíněné charakteristiky ctí tato nahrávka, při jejíž realizaci vycházel mladý, v současnosti nejvýraznější francouzský cembalista a dirigent Christophe Rousset z d'Anglebertových autografů či hodnověrných dobových opisů. Nástroj - holandské cembalo z roku 1624 z dílny Johannesa Ruckerse, které bylo ovšem nedlouho po zhotovení převezeno do Paříže, zde upraveno a používáno (snad i samotným d'Anglebertem) - má na historický originál velmi barevný, vyrovnaný a díky bohaté registraci pestrý zvuk. Roussetova interpretace nepostrádá pokoru k individualitě každého "pičce" ani snahu právě tuto individualitu plně využít. Toho, kdo má ucho na zvuk cembala a francouzský barokní styl alespoň trochu vytrénované, tento titul bezpochyby potěší a velmi poučí.

Vydavatel: Decca / Universal Music

Stopáž: 79:04 - 79:35

Nahráli: Christophe Rousset - cembalo

Body: 5 z 6

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.