pondělí, 23. srpen 2004

Jan Dismas Zelenka: Missa Dei Filii, Litaniae Lauretanae

Napsal(a) 

booklet booklet
Edice firmy BMG s názvem "Splendeurs" přináší reedice starších snímků, které rozhodně stojí za (znovu)povšimnutí. Přinejmenším v případě nahrávky dvou duchovních děl Jana Dismase Zelenky. Missa Dei Filii i Loretánské litanie pocházejí ze 40. let 18. století, přičemž mše měla patřit mezi dalších pět, které Zelenka plánoval napsat. Vznikly nakonec pouze tři a tato stojí v pořadí jako druhá (první je Missa Dei Patris, třetí Missa omnium sancotrum ). Tvoří ji pouze Kyrie a Gloria , podle autora průvodního textu šlo o záměr, přestože v 18. století běžně vznikaly i mše složené pouze z těchto dvou částí ordinaria. Obě díla jsou složena z kratších či delších číslovaných úseků, v nichž Zelenka kombinuje ve smíšeném stylu ("stile misto") "novou" techniku instrumentálního koncertu, operních árií se "starší" technikou motetovou a fugovou, u litanií navíc využívá chorálních citací.

Bohatost Zelenkovy kompoziční nápaditosti interpretují svěžím způsobem všichni zúčastnění umělci: sametový, místy hebce vláčný soprán kanadské pěvkyně Nancy Argenty může okouzlit posluchače například v náročné části z Gloria Qui tollis peccata mundi , altová sóla Michaela Chanceho zaujmou výrazně žensky znějící barvou i bezproblémovou technikou, křehký, leč odhodlaný a přesný tenor Christopha Prégardiena i barvu doplňující bas Gordona Jonese nezůstávají nijak pozadu. Středně hutný zvuk zhruba třicetičlenného sboru a s lehkostí hrající Tafelmusik Baroque Orchestra představují pod vedením Friedera Berniuse Zelenkovu hudbu tak, že se za své provedení ani po čtrnácti letech nemusejí stydět. Kdo v době prvního vydání snímek nezaregistroval nebo o něm nevěděl, neměl by si ho nyní rozhodně nechat ujít.

Vydavatel: Deutsche Harmonia Mundi / BMG

Stopáž: 70:26

Nahráli: Nancy Argenta - soprán, Michael Chance - alt, Christoph Prégardien - tenor, Gordon Jones - bas, Kammerchor Stuttgart, Tafelmusik Baroque Orchestra, Frie

Body: 5 z 6

Dina Šnejdarová

Hudbě se věnuje přibližně od svých pěti let. Postupně prošla školením klavír-varhany-cembalo-dirigování-liturgická praxe-základy zpěvu a muzikologie (FF UK), souběžně s tím se řadu let věnovala klasickému baletu pod vedením nezapomenutelné Dagmar Špryslové a krátce též scénickému tanci (Vysokoškolský umělecký soubor, dnes Taneční centrum Praha). Její „hudební mámou“ se stala pedagožka Alena Kuklová, rodačka z Poličky, díky níž neztratila radost z hudby a přibližně v devíti letech objevila tvorbu 20. století, zejména Bohuslava Martinů a Bély Bartóka. Za průnik do hudebně-analytického myšlení vděčí varhanici Miroslavě Svobodové, za překonání obav z improvizace Jitce Chaloupkové (Konzervatoř České Budějovice). V muzikologii se soustředila na hudbu starších období. Pracovala jako zástupkyně šéfredaktora Harmonie, spolupracovnice ČRo Vltava, editorka koncertních programů FOK, knihovnice Hudebního oddělení NK ČR. V současné době se věnuje vzdělávání svých dvou dcer a hudební publicistice (Harmonie, Czech Music Quaterly, FOK, Česká filharmonie, Pražské jaro), provozuje též autorský Dinin nevyvážený blog (dinasnejdar.blogspot.cz). Jejím nej- autorem je již od dětství Johann Sebastian Bach.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.