Ivo Žídek – Operatic Recital

(Smetana, Fibich, Čajkovskij, Beethoven, Weber, Janáček, Mozart, Verdi, Bizet)

Ivo Žídek – tenor, Pražský rozhlasový orchestr, Orchestr Národního divadla, Orchestr Smetanova divadla, dirigenti: Alois Klíma, Jaroslav Vogel, Rudolf Vašata, František Dyk, Václav Jiráček, Jan Hus Tichý, Jiří Pinkas st., Bohumil Gregor, Josef Kuchinka. Produkce: Vít Roubíček. Text: Č, A. Nahráno: 1958, 1968, 1971, 1960, 1952, 1962, 1959, 1973, 1955, 1984, studia Československého rozhlasu, Praha. Vydáno: 2008. TT: 64:36. AAD, ADD. 1 CD Radioservis CRO 4022.

Názor na projev umělce je vždy velmi subjektivní a může se zásadně rozcházet s vnímáním jiných lidí. To však nikterak nebrání tomu, abychom si vážili interpretů, kteří dokázali vystoupat až na vrchol a stát se legendou – ať už v národním, či světovém měřítku.

Na výjimečné výkony bývalých předních pěvců Zlaté kapličky se zaměřuje firma Radioservis, která pravidelně vydává jejich profilová CD. Za všechny jmenujme alespoň recitál skvostné sopranistky Milady Šubrtové, jejímž častým kolegou byl i tenorista Ivo Žídek . A právě tohoto muže představuje nové CD, na němž se kromě hlavního interpreta podepsaly tři orchestry a celá plejáda uznávaných dirigentů.

Nosič nabízí průřez uměleckým působením Ivo Žídka v rozpětí padesátých až osmdesátých let minulého století a zahrnuje celkem šestnáct árií z české i zahraniční tvorby od Beethovena po Janáčka. Mladí posluchači, kteří jsou již díky současnému trendu zvyklí na uvádění děl v originálních jazykových verzích, se musí připravit na fakt, že veškeré skladby uslyší v češtině.

Operní recitál je rámován áriemi Bedřicha Smetany, skladatele, jehož postavy zajišťovaly Ivo Žídkovi nevšední popularitu u publika po několik desetiletí. Tenoristovou doménou byly především lyrické pasáže. Pozornost vzbuzoval svým roztouženým Jarkem (Čertova stěna ), lišáckým Jeníkem (Prodaná nevěsta ), májem okouzleným Ladislavem (Dvě vdovy ) i zamilovaným Vítem (Tajemství ). Vypjatější polohu byl nucen zaujmout jako titulní hrdina v opeře Dalibor. Nemohu se však zbavit dojmu, že úlohy milovníků mu byly bytostně bližší než role rytířů. CD prezentuje stěžejní tenorové árie ze všech výše zmiňovaných oper.

Ze Smetanových děl bych nejvíce vyzdvihla nahrávku Lukáše (Hubička ), v níž zpěvák bravurně skloubil svůj lyrický hlas s dramatickou hudební naléhavostí árie Já nešťastník . Z domácí tvorby přináší výběr dále dva kusy Leoše Janáčka, které nezapřou pěvcovy opavské kořeny a dávají tušit důvody, pro něž byl Ivo Žídek vyhledávaným interpretem Janáčkových postav. Velkou devizu znamenala především jeho precizní dikce, která dnes stále více přestává být samozřejmostí.

Žídkův hlas našel uplatnění také ve slavných tenorových úlohách světového repertoáru. Sluší se upozornit hlavně na árie Alfréda z Verdiho Traviaty a Dona Ottavia v Mozartově opeře Don Giovanni . Tyto skladby na nahrávce najdete, po čem však budete pátrat marně, to je některé z Dvořákových děl. Právě kouzelné Princovo „Vidino divná, přesladká“ z Rusalky by mohlo představovat jímavý vrchol a zároveň i závěr kompilace, jež je věnována jedné z národních legend.

Toto profilové CD by si neměli nechat ujít milovníci české operní tvorby, pro které může recitál symbolizovat nostalgický návrat do zlaté éry Národního divadla – kam Ivo Žídek bezesporu patřil.

Body: 4 z 6

Sdílet článek: