Irena Fojtíková-Kondratěnko – Returns

Irina Fojtíková-Kondratěnko – klavír. Produkce: neuvedeno. Text: Č, A. Nahráno: neuvedeno. Vydáno: 2009. TT: 59:55, 30:44. DDD. 2 CD Artesmon AS 735-2.

Česká pianistka lotyšského původu Irina Fojtíková-Kondratěnko je osobností mimořádně všestrannou: vystupuje jako sólistka, účinkuje s našimi i zahraničními orchestry a navíc ji známe jako uměleckou partnerku takových osobností, jako je kupříkladu José Cura, Marina Domašenko, Anda-Louise Bogza, Sharon Kam, Josef Suk či Ludmila Peterková. Kromě koncertní činnosti se Irina Fojtíková-Kondratěnko intenzívně věnuje také pedagogické práci. Je laureátkou řady soutěží a nositelkou mnoha významných ocenění, v roce 2007 byla dokonce vyhlášena „Ženou roku“ v oblasti umění a kultury. Její dvojalbum s názvem Returns (Návraty) nabízí velmi lákavý výběr skladeb ruského romantismu. Vedle dvou nejslavnějších děl ruské klavírní literatury – Čajkovského Ročních dob op. 37 a Musorgského Kartinek – zařadila umělkyně také méně hranou Malou suitu A. P. Borodina. Ve všech třech případech se jedná o programní hudbu, takže celou nahrávku lze vnímat jako barvitý kaleidoskop poetických obrázků a drobných příběhů. Je opravdu požitkem sledovat, s jakou přesvědčivostí dokáže Irina Fojtíková-Kondratěnko tlumočit rozdílné nálady jednotlivých skladeb: dojme nás posmutnělou lyrikou Října stejně jako nás pobaví neodolatelně podanými hubatými trhovkyněmi z Limoges . Její hra se vyznačuje výbornou technikou, obdivuhodnou průzračností, barevností a citovostí a především pak neobyčejnou lidskou upřímností. Při poslechu věříme umělkyni skutečně každičký tón. V bookletu nalezneme nejen detailní charakteristiku jednotlivých skladeb, ale také velice zdařilé české překlady veršového doprovodu k jednotlivým číslům Čajkovského Ročních dob, které pro Irinu Fojtíkovou-Kondratěnko vytvořil Václav Daněk. V neposlední řadě je pak potřeba ocenit grafickou podobu celého projektu. S tak elegantním výtvarným zpracováním se u našich firem setkáváme opravdu jen výjimečně.