sobota, 21. únor 2004

Hudbaby

Titul je první CD vizitkou volného sdružení skladatelek, které vzniklo před více než pěti lety na JAMU. Dámy mezitím absolvovaly a vydaly se každá svou cestou. Na samostatné profily to nicméně zatím ještě není, avšak zviditelnit se je pochopitelně potřeba - jak jinak na sebe upozornit zejména koncertní pořadatele a mít možnost představit se na širším hudebním fóru? Nahrávka je ovšem více než profesionálně vybavené demo, jako na nesporné a slibné talenty upozorňuje zejména na Lenku Foltýnovou a Kateřinu Růžičkovou, které jsou na ní obě zastoupeny dvěma skladbami. Foltýnová v cyklu pro bicí Vedlejší příznaky a sólovém violoncellovém Safranbolu prokazuje bezprostřední muzikálnost, vtip a cit pro téma, obsah i tvar, a rovněž Růžičková ve skladbách Kolem nuly (pro bicí) a klavírní Romanci prokazuje svěží invenci. Na rozdíl od jejich komunikativní a zvukově atraktivní hudby se skladby Barbary Škrlové (Let mouchy ) a Markéty Dvořákové (Nezelený muž ) jeví spíše do počtu. Obě mají oporu "vně" hudby, zatímco ale v Letu mouchy dává autorka alespoň muzikantskou příležitost oběma interpretům, Nezelený muž - navzdory zajímavé předloze a autorčiným proklamacím o dadaistickém pohrávání - je spíše chtěným, násilným formotvořením nežli skutečnou hudbou. V dramaturgii nahrávky přináší ale vítanou polarizaci o vokální složku - titul jako celek rozhodně stojí za pozornost i pro dobrou interpretační úroveň (všechny skladby byly pořízeny speciálně pro tuto nahrávku) a v neposlední řadě i pro dotažení všech jeho složek včetně nápaditě řešeného bookletu.

Vydavatel: Lotos

Nahráli: Alice Rajnohová - klavír, Percussion Ensemble JAMU, Pavlína Hluchá - violoncello, Marek Olbrzymek - tenor, Markéta Dvořáková - klavír, Jiří Bárta - violoncello

Wanda Dobrovská

Vystudovala hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, svému oboru se věnovala na Akademii věd a také jako redaktorka hudební edice nakladatelství H&H (Nová nauka o harmonii od Aloise Háby). Specializuje se na soudobou hudbu, moderuje záznamy a přenosy koncertů, připravuje hudebně-publicistické pořady, píše články pro Harmonii nebo do Týdeníku Rozhlas. Připravuje a moderuje hudební bloky pro vysílání digitální stanice D-dur.