pondělí, 8. březen 2004

Hudba barokní Prahy

Napsal(a) 

booklet booklet
Jestliže nemá v Čechách působící soubor, zabývající se interpretací staré hudby, možnost nahrávat v zahraničí nebo tady pro Supraphon, Rosu nebo pro Artu, pak mu nezbývá nic jiného, než si nahrávku vydat sám. Skupina nadšených lidí sdružených pod hlavičku Collegium Marianum tak učinila a udělala pěknou tečku za tuzemskou vydavatelskou produkcí roku 2003. Produkce tohoto titulu byla vynalézavá v programu a velmi pečlivá v přípravě bookletu, který splňuje běžnou mezinárodní normu. Dramaturgie vychází z úvodního koncertu Letních slavností staré hudby 2003 (29. 6.), které byly věnovány hudbě barokní Evropy. Při poslechu této desky určitě i vás udiví, jak bohatá a kvalitní byla v prvních dekádách 18. století hudební nabídka v Praze a jak podivuhodně se mísily domácí, italské a středoevropské inspirace. Jména jako například Jan Josef Ignác Brentner najednou zživotní a dostanou konkrétní obsah. Mimochodem právě jeho hudba je dominantou projektu, a to hlavně zásluhou mimořádného výkonu flétnistky Jany Semerádové . Škoda, že ji tak spoře podpořil málo výrazný výkon sólových houslí. Naopak velmi dobře se smyčce prezentovaly například ve Vivaldiho atraktivním Triu g moll . Barytonista Marián Krejčík si vedl při natáčení lépe nežli na koncertě, a tak jeho dva vstupy s hudbou Rovenského a Fuxe dopadly dobře a svým příjemným barytonem překvapil. Mezinárodní kvalitu vnesla do projektu hostující sopranistka Constanze Backes . Spolehlivě zpívala hudbu Zelenkovu, Brentnerovu a Lottiho a byla jednou z opor nahrávky. Když už jsem u těch opor, tak nepřeslechnutelným základním kamenem byla i hra loutnistky Evangeliny Mascardi .

Na pestrý trh s hudbou nenápadně vplul titul, který doufám nezůstane bez povšimnutí. Navíc mezinárodní společenství mladých lidí Collegium Marianum má možnosti se dále zlepšovat a rychle dohánět manko, které stále ještě za zahraniční špičkou máme.

Vydavatel: Collegium Marianum

Stopáž: 64:50

Nahráli: Jana Semerádová - flétna, um. vedení, Constanze Backes - soprán, Marián Krejčík - baryton, Collegium Marianum

Body: 4 z 6

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.