Henry Du Mont: Grands motets pour la Chapelle de Louis XIV au Louvre

Ensemble Pierre Robert, Frédéric Desenclos. Produkce: neuvedeno. Text: F, A. Nahráno: 9/2004, kostel Saint-Rémy, Dieppe. Vydáno: 2005. TT: 72:55. DDD. 1 CD Alpha 069 (distribuce Classic).

Přestože francouzské vydavatelství Alpha patří spíše mezi nováčky na poli produkce zvukových nosičů, zdá se, že by mohlo díky originální dramaturgii úspěšně odolávat tlakům konkurence. Spolupracuje s versailleským Centrem barokní hudby a s nadacemi, které v kulturně osvícené Francii podporují mladé a originální umělce. Odtud vybírá jak repertoár, tak interprety: díla skladatelů z okruhu francouzského dvora 17. a 18. století a mladé hudebníky, kteří přesvědčují svými kvalitami, přestože jejich jména nepatří k celebritám v oboru interpretace staré hudby. Booklet každého titulu vydavatelství Alpha z edice „ut pictura musica“ navíc obsahuje rozsáhlé kunsthistorické pojednání o dobovém obrazu, který zdobí obal CD.

Dramaturgie této ediční řady nabízí ještě častěji než slavná jména skladatele méně známé, které však z mnoha důvodů nelze zařadit do „druhé kategorie“. Mezi ně patří i Henry Du Mont (1610 – 1684), valonský skladatel, který od svých třiatřiceti let až do smrti působil v Paříži. Studoval v Maastrichtu a Lutychu, od roku 1643 byl varhaníkem u sv. Pavla v Paříži. Jako cembalista byl od roku 1652 ve službách vévody z Anjou a od roku 1660 u mladé královny Marie Terezie. Roku 1663 se stal vícekapelníkem Chapelle royale, v letech 1673 – 1682 působil jako královnin „maître de la musique“. Tiskem vydal 5 mší, 5 knih dvou – čtyřhlasých motet s nástroji, dvouhlasá moteta a 3 knihy dvou – pětihlasých Meslanges (chansony, moteta, magnificat, préludes a další). Vrcholem jeho díla jsou malá a velká moteta – posledně jmenovaná, vytvořená pro Chapelle royale, patří mezi první opusy v rámci svého druhu. To znamená, že ještě nejsou strukturovaná do přesných čísel definovaných obsazením, tóninou či instrumentací. Jejich interpretace vyžaduje notnou dávku improvizace a schopnosti dotvoření – týká se to i obsazení sólových a sborových hlasů a instrumentálního doprovodu stejně jako vyzdvižení zvláštních zvukových efektů, které Du Mont do skladeb zakomponoval. Tohoto nelehkého úkolu se ujal francouzský soubor Ensemble Pierre Robert a jeho umělecký vedoucí, varhaník Frédéric Desenclos . Díky citlivé rekonstrukci vokálního i instrumentálního obsazení a výběru motet prokládaných Du Montovými instrumentálními tanci vznikla pozoruhodná mozaika. Škoda jen, že pětice sólistů, která zároveň tvoří barevně vyrovnaný a perfektně sezpívaný sbor, nevyniká těmi nejlepšími kvalitami i v sólových výstupech. Ke zvukovým kladům naopak rozhodně patří volba fagotu do skupiny bassa continua – nesmírně lahodně koresponduje s velkými historickými varhanami z přímořského Dieppe.

Vydavatel: Alpha/Classic

Stopáž: 72:55

Body: 4 z 6

Sdílet článek: