středa, 19. listopad 2003

Hector Berlioz: Harold en Italie, Ballet Music from Les Troyens

Londýnský symfonický orchestr realizuje již několik let pro orchestr velmi ozdravnou, pro image propagačně účinnou a finančně prý úspěšnou koncepci, že nahrává vybrané koncerty sezony ve svém sídle v Barbican Hall a sám je vydává. Tyto projekty jsou natolik kvalitní, že to natírá i největším gramofirmám; například kompletní nahrávka opery Trojané získala v roce 2002 dvě Grammy Awards jako nejlepší klasická i operní nahrávka. Právě baletní hudba z Trojanů pak doplnila stopáž této desky, i když mohla dramaturgie raději zvolit něco nového z Berlioze, co v diskografie jejich domácího labelu ještě není. Ústřední postavou nahrávek je pak hudební šéf orchestru Sir Colin Davis , jehož silná osobnost dává nahrávkám punc skutečně výrazné osobitosti. Londýnský symfonický orchestr jako člen exkluzivního klubu nejlepších světových orchestrů je znám tím, že studuje velmi rychle a velmi důkladně, že je schopen hrát výtečně téměř vše včetně filmové a muzikálové hudby. Po ryze technické stránce je nahrávka Berlioze bezchybná. Hlavním číslem je samozřejmě Harold v Itálii a hlavní postavou v něm mladá vilolistka Tabea Zimmermann , v současnosti velká hvězda všech významných koncertních sálů. Davis rozhodně nežene hudební proud tak, jako známá nahrávka Johna Eliota Gardinera (Philips) a dramatické vlny se odehrávají spíše uvnitř hudebního přediva než navenek. Latentní mocná energie však vyzařuje z Harolda od prvního do posledního tónu a v tom je první velký klad nahrávky. Druhý je ve violistce, jež předvádí neslýchaně barevnou tónovou paletu. Ani po několikerém opakovaném poslechu vás nahrávka neunaví. Nový berliozovský titul Londýnských symfoniků má pouze dvě vady na kráse: výtvarně nepříliš nápaditý cover a hlavně to, že si nahrávky zatím v Čechách nemůžete koupit. Upřímně řečeno nechápu, proč se ještě nenašel tuzemský distributor tak báječných desek.

Vydavatel: LSO

Stopáž: 52:18

Nahráli: London Symphony Orchestra, Tabea Zimmermann, Sir Colin Davis

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.