úterý, 24. únor 2004

Hector Berlioz: Fantastická symfonie, Herminie

Minkovského nahrávka Fantastické symfonie patří do stejné rodiny jako Gardinerův Schumann nebo Harnoncourtův Brahms či Bruckner. Vychází z bohaté zkušenosti s hudbou starších stylových období a promítá je do "nového čtení" velkých romantických symfonií. Zbavuje je patosu, objevuje v partituře jiné dynamické akcenty a zvukové vrstvy. Není v nich tolik citovosti a básnické imaginace, ale neustále překvapují živou muzikantskou invencí. Minkowského nahrávka Berlioze se navíc vyznačuje mimořádným citem pro všechny francouzské rysy této hudby: je přirozeně temperamentní, duchaplná, jemně citová, spontánní a v nejlepším slova smyslu požitkářská. Někde volí odvážně pomalá tempa, například střední část Scéna na venkově trvá téměř o pět minut déle než na všech běžně dostupných nahrávkách - přitom žádný sentiment, ale jemná delikátní hra s barvami, pauzami a akcenty. V dramatických částech se naopak nebojí kontrastů, prudkého střídání tempa a jistého naturalismu. Kantáta Herminie je na tomto CD ideálním doplňkem. Právě zde použil Berlioz poprvé téma, ze kterého o dva roky později udělal slavné idée fixe Fantastické symfonie. Vznikla už roku 1828 a vychází z básně Osvobozený Jeruzalém Torquata Tassa. Berlioz byl ovšem při kompozici svázán zadáním soutěže o Římskou cenu a konzervativní porotou francouzské akademie, u které už dva roky předtím neuspěl. Je to rané a leckde konvenční dílo - i tady ale najdeme inspirovaná místa, zejména velmi odvážný závěr (zřejmě kvůli nim tehdy získal jen druhé místo). Mladá francouzská sopranistka Aurélia Legay se partu zhostila velmi přesvědčivě. K vypjatým pasážím by se sice hodil o něco vyzrálejší a mohutnější hlas, ale celkový dojem to rozhodně neruší a není pochyb, že o této pěvkyni ještě uslyšíme.

Vydavatel: Deutsche Gramophon / Universal Music

Stopáž: 80:49

Nahráli: Aurelia Legay - soprán, Mahler Chamber Orchesra, Les Musiciens du Louvre, Marc Minkowski

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.