pondělí, 18. únor 2002

Guy Klucevsek and Alan Bern: Accordance

Společné album dua Guy Klucevseka a Alana Berna přináší hudbu, kterou lze asi těžko označit nálepkou jakékoliv kategorie či stylového proudu. Počátky tohoto projektu sahají přibližně do roku 1998, kdy se Alan Bern poprvé objevil v Klucevsekově čtyřčlenné akordeonové formaci Accordion Tribe 2 na albu Four Accordions of the Apocalypse . Oba protagonisté na této nahrávce s názvem Accordance dokazují, že jsou skutečně všestrannými hudebníky se širokým tvůrčím záběrem. Jak Klucevsek (působící mimo jiné jako sideman trumpetisty Dava Douglase), tak Bern (experimentující často s židovskou klezmer music ve svých projektech, na nichž spolupracoval v minulosti např. s věhlasným houslistou Ithzakem Perlmanem) jsou aktivní nejen jako instrumentalisté ale též jako osobití skladatelé. S vynikající schopností začleňují do svého tvůrčího procesu podněty nejrůznějších hudebních kultur, počínaje využíváním rytmicko-melodických vzorců, objevujících se zhusta ve východoevropském folklóru (Life, Liberty and the Prosciutto Happiness , The Gunks , Psychotria Nervosa či Dueling Dovidls ) přes zvukovost, odkazující k tradicím klasické hudby (Scarlatti Fever , meditativní Hegel's Fantasy ), až po bujně swingující jazzové pasáže (ve skladbách Bar Talk nebo Decaffinata ). Dramaturgii této desky příjemně obohacují tituly, v nichž Alan Bern vystřídá akordeon za klavír (Erard z r.1850) a citlivě dokresluje jejich atmosféru (znamenitě se mu to daří např. v piazzollovsky nostalgické skladbě Astor Place ).

Na posluchače tohoto alba se prostě řečeno horem pádem valí pestrá směsice nejrůznějších nápadů a různorodých inspiračních východisek, které oba muzikanti s bohatou improvizační invencí nápaditě přetavují do jedinečných a neopakovatelně znějících hudebních celků.

Vydavatel: Winter & Winter

Stopáž: 66:10