úterý, 3. srpen 2010

Gustav Mahler - Symfonie č. 1 a 2, Symfonie č. 3, Symfonie č. 4 a 7

Napsal(a) 

Gustav Mahler - Symfonie č. 1 a 2, Symfonie č. 3, Symfonie č. 4 a 7 Gustav Mahler - Symfonie č. 1 a 2, Symfonie č. 3, Symfonie č. 4 a 7

Sylvia McNair, Jard van Nes, Florence Quivar, Ernst-Senf-Chor, Tólzer Knabenchor, Berliner Philharmoniker, Bernard Haitink. Režie: Barrie Gavin . Text: A, N, F. Nahráno: live, 1991 – 1994, Philharmonie, Berlin. Vydáno: 2007. TT: 152:00, 106:00, 140:00. Obraz. formát: 4:3. Zvuk. formát: 5.1. 3 DVD Philips 0743131, 0743132, 0743133.

Bernard Haitink , kterému bylo vloni osmdesát, nikdy nedosáhl slávy Karajanovy a Bernsteinovy, stejně tak věhlas „mahlerovského dirigenta“ získali jiní – právě proto bych ale rád upozornil na zcela mimořádnou kvalitu těchto nahrávek. A také na to, že Haitink byl ve skutečnosti jeden z prvních dirigentů, kteří natočili mahlerovský i brucknerovský komplet. Že mu nechybí smysl pro mahlerovský zvuk, poznáme z těchto snímků po několika minutách! Tyto živé nahrávky Mahlerových symfonií pořídil s Berlínskými filharmoniky krátce po Karajanově smrti. Je to tedy ještě v podstatě zcela karajanovský orchestr s homogenním a vyrovnaným zvukem. Sám Karajan Mahlera uváděl spíš méně než více, ale vypracoval orchestr do takové zvukové kultury, že tyto snímky z let 1991 až 1994 jsou opravdovým požitkem. Bernard Haitink jako dirigent nedělá nic na vnější efekt, diriguje střízlivě, ale noblesně a přesně – je to spíše racionální typ, který si výborně rozumí s Beethovenem. Ale právě spojením jisté uměřenosti se zvukovou i stavebnou promyšleností mají tyto nahrávky mimořádnou působivost. Haitink nerozhazuje emoce jako Bernstein, ale přesně ví, kde přidat a kde ubrat. Na jednom DVD je Mahlerova Čtvrtá z berlínského Schauspielhausu (1991) a Sedmá z budovy Philharmonie (1992). Na dalším je Druhá z roku 1993 a První z roku 1994 a samostatně vyšla Třetí z roku 1991, všechny už z domovského sálu Philharmonie. Precizní je i práce režiséra Barrieho Gavina , způsob záznamu ponechává koncertům atmosféru, ale má i postačující analytickou přesnost a většinou opravdu vidíme ty nástrojové skupiny, které právě hrají. Setkat se s tímto Mahlerem je opravu zážitek a je mi mnohem bližší, než hudebně-divadelní kreace exaltovaných mahlerovců starší i mladší generace. Velmi autentickým moderním pokračovatelem Haitinka naopak je Claudio Abbado.

Body: 5 z 6

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.