neděle, 3. únor 2002

Guillaume de Machaut: La Messe de Nostre Dame

Napsal(a) 

booklet booklet
Jedna z nejslavnějších a nejrozsáhlejších hudebních kompozic středověku - Machautova mariánská mše - byla v posledních desetiletích 20. století nahrána tolikrát, že bychom si klidně mohli položit otázku, zda má produkování další "konzervy" s již známým a mnohokráte "ochutnaným" obsahem nějaký zvláštní smysl. Pokud má šéfkuchař v zásobě nečekaný způsob servírování, tak určitě ano. Machautova mše v podání Reného Clemencice a jeho Clemencic Consortu nabízí celou paletu barev, tvarů a vůní, které chtějí dnešního posluchače vtáhnout do atmosféry mariánské slavnosti ve středověkém městě.

Vedle samotného Machautem zhudebněného mešního ordinaria zaznívají světské písně doprovázené nástroji (na prostranství před kostelem), kondukty s latinskými duchovními texty i zhudebněná francouzská duchovní poezie. Nechybějí ani varhany a zvonkohra.

Clemencic svěřil interpretaci mešního ordinaria čtyřem sólovým mužským hlasům, na nahrávce se dále podílel smíšený sbor a řada hráčů na dobové nástroje. Zvukovou estetiku tohoto disku bych zařadila někam zhruba doprostřed mezi anglickou uhlazenost a peresovské orientalismy, snoubí se zde totiž jistá syrovost s přesnou intonací v přirozeném ladění. Celková dramaturgická koncepce i komentář v bookletu by mezi muzikology mohly vyvolat diskusi, nakolik takováto podoba slavnosti odpovídá současnému stavu poznání středověké hudební kultury, či zda se spíše jedná o tvar esteticky uspokojující dnešního posluchače. Clemencicovo pojetí však rozhodně nezapře osobitý přístup a nepostrádá ani atmosféru doby dávno minulé.

Vydavatel: BMG

Stopáž: 69:42

Body: 4 z 6

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.