Giovanni Pierluigi da Palestrina: „Priego alla Beata Vergine“. Delli Madrigali spirituali a cinque voci libro secondo, Roma 1594

Corvina Consort, Zoltán Kalmanovits. Produkce: András Wilheim. Text: A, N, F, M. Nahráno: 2007, studio Hungaroton, Budapešť. Vydáno: 2007. TT: 68:58. DDD. CD Hungaroton HCD 32497 (distribuce Panther).

Deváté album maďarského ansámblu Corvina Consort přináší ve světové premiéře nahrávku druhé knihy pětihlasých duchovních madrigalů Giovanniho Pierluigiho da Palestrina (c1525 – 1594). Vyšla v Římě u Francesca Coattina na počátku roku 1594, tedy nedlouho před skladatelovou smrtí. Podtitul „Priego alla Beata Vergine“ dává tušit, že texty madrigalů se vesměs vztahují k Panně Marii. Anonymní autor (pravděpodobně z okruhu sv. Filipa Neri) se při jejich tvorbě nechal inspirovat loretánskými litaniemi, takže celá sbírka je vlastně volným sledem třiceti meditací na jednotlivé invokace Matky Boží. Proto je pochopitelné, že v závěru nahrávky je připojena dvojice Palestrinových mariánských litanií, jež jsou dochovány pouze rukopisně. Sbírka je provázána nejen textově, ale také hudebně, dle postupu osmi církevních modů.

Uchopení takového korpusu mnohdy představuje pro interprety problém. Corvina Consort se však s takovým úkolem vyrovnal výborně. Ansámbl zní kompaktně, pro každou skladbu nachází odpovídající interpretační ztvárnění, zvýrazňující zajímavý kontrast mezi duchovním obsahem a madrigalovou technikou. Intonace je precizní, snad jen u tenoru je ve falzetových polohách patrná drobná nejistota (nejmarkantnější je v tomto ohledu začátek čtrnáctého madrigalu Vincitrice de l‘empia idra infernale ). Společně s bookletem, vybaveným překlady všech textů a komentářem z pera vedoucího souboru Zoltána Kalmanovitse , dává album posluchačům možnost nahlédnout do zajímavého světa římských oratoří, které koncem 16. století začala prostupovat zcela nová spiritualita nastupujícího baroka, v našem případě ještě v hudebním hávu dohasínající renesance.