středa, 1. říjen 2003

Georges Bizet: Les Pecheurs de Perles

Nové vydání lehkonoze tragické opery Lovci perel (1872), jež krokem šarmantní francouzské hudby své doby spěje k tragickému vyústění, je podle mého názoru užitečné ze dvou důvodů. Z prvé kvůli skvělému výkonu rumunské sopranistky Ileany Cotrubas , která je okrasou nahrávky, za druhé kvůli zjištění, že ojedinělé inscenování tohoto díla s exotickým námětem je oprávněné. Běh času byl v tomto případě spravedlivý a dnes se udržuje v repertoáru pouze několik árií. V hudbě čtyřiadvacetiletého Bizeta sice najdete místa, která naznačují cestu ke geniální Carmen a k Arlézance , ale jako celek je to ještě hodně nevyzrálé a poplatné například Giuseppe Verdimu a Félicienu Davidovi. Dirigent Georges PrÇtre vystavěl operu s dobře známým citem pro velké hudebně dramatické formy. Na výkonu orchestru i sboru je sice znát stáří nahrávky, ale není to nic deprimujícího. Vedle zářící Cotrubas působí tenor Alaina Vanza šedivě a zvadle. Rozhodně Nicolai Gedda na nahrávce Derveuxe je o třídu lepší.

Vydavatel: EMI Classics / EMI Music France / EMI

Stopáž: 51:03 + 52:40

Nahráli: Ileana Cotrubas, Alain Vanzo, Guillermo Sarabia, Roger Soyer, Choeur et Orchestre du Théâtre National de l'Opéra de Paris, Georges Pretre

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.