George Mraz, Iva Bittová, Emil Viklický, Laco Tropp – Moravian Gems

George Mraz – kontrabas, Iva Bittová – zpěv, housle, Emil Viklický – piano, Laco Tropp – bicí. Nahráno: 17. – 19. 2. 2007, Praha. Vydáno: 2007. TT: 64:41. 1 CD Cube-Metier MJCD 2736 (distribuce Panther).

Moravian Gems volně navazují na úspěšnou desku Morava, i když v obměněné sestavě (především Lapčíkovou nahradila Bittová). I zde posluchači uslyší prosté moravské lidové melodie v dokonalé symbióze s jazzem. Většinu písní aranžoval Emil Viklický, některé společně s Georgem Mrazem. Album doplňuje několik Viklického autorských skladeb, použita je i kompozice Leoše Janáčka. Asi není ani zanedbatelný fakt, že všichni čtyři zúčastnění umělci pocházejí nebo žili na Moravě, či k ní mají alespoň ryze osobní vztah.

Moravská hudba se už stala nedílnou součástí Viklického tvorby. Výběr písní na CD všichni uvažovali především z hlediska vhodnosti pro jazzovou improvizaci. Pianista kdysi prohlásil: „Pro jazzového interpreta je moravská hudba daleko přitažlivější než hudba sousedních Čech. V jejich lidovkách jsou obsaženy všechny ty staré modální stupnice. V jedné písničce se dokonce někdy bez problému vyskytuje zároveň velká i malá tercie.“ S tím nezbývá než souhlasit. Důkaz tohoto tvrzení najdou posluchači i na kompaktu.

Pro interpretaci moravských písní tentokrát Viklický doporučil Ivu Bittovou, zpěvačku, houslistku, skladatelku atd. a zdá se, že nemohl udělat lépe. Bittová sice není ryze jazzovou zpěvačkou, ale v tomto případě je to možná dokonce její veliká výhoda. Zvláště pak v písních, které zpívá se samozřejmým lidovým naturelem a každého okamžitě přesvědčí, že písničky emocionálně prožívá a tento prožitek beze zbytku zprostředkovává posluchači. Tam, kde uslyšíme její scatové improvizace, musí zbystřit sluch každý, kdo dokáže ocenit kvalitu. V jedné písničce Bittová dokonce swinguje ve funky náladě i v 5/4 rytmu. Mnohá jazzová specialistka by mohla jazzový feeling a drive Bittové závidět. Ne, opravdu, její zpěv není hra na umění.

Psát o hře George Mraze je zcela zbytečné, protože v současné době snad na světové scéně nenajdete jediného muzikanta, který na své nahrávce nemá tohoto kontrabasistu. Za svou kariéru nahrál jako sideman i jako hlavní interpret již přes tisíc desek. Moravian Gems je trochu jiná káva, než by znalý posluchač od Mraze čekal. Mnohého překvapí způsobem vedení basové linky, kdy kontrabas se stává naprosto rovnocenným hlasem, nebo i hrou arco, kdy vlastně přebírá nosnou melodii, a také obrovským citem pro její přednes.

Viklického aranžmá moravských lidovek jsou ukázkou toho, jak lze improvizačně využít tak prostých melodií. Když se k tomu přidají ještě takoví umělci, jako je George Mraz, zpěvačka Iva Bittová a to vše podkresleno velice decentními bicími Laco Troppa, výsledek takřka zákonitě musí předčit očekávání. Nejinak tomu je i v tomto případě.