pondělí, 17. únor 2003

George Gershwin: Díla pro klavír a orchestr

Gershwinovská dvoudesková kolekce představuje dramaturgicky neobyčejně konzistentní celek. Setkáváme se na ní s orchestrem Aalborg Symphony řízeným Waynem Marshallem , mladým umělcem, který se zde však prezentuje nejen jako dirigent, ale současně i jako sólový pianista. Koncertantní klavírní party pro dramaturgii tohoto alba vedle role dirigentské ztvárnil hned ve čtyřech Gershwinových skladbách, ve slavné Rhapsody in Blue (preciznost klavírní hry, úchvatné tempo), ve variacích pro klavír a orchestr I got rhythm , v Klavírním koncertu F dur a ve Druhé rapsodii pro orchestr s klavírem .

Kolekce je součástí speciální ediční řady Virgin Classic. Toto vydavatelství se cílevědomě orientuje především na mladé umělce, kteří zde nacházejí velké pochopení. Wayne Marshall nabídnutou šanci rozhodně nepromarnil, i když si stanovil nelehký úkol, prokázat svoje interpretační umění a současně podat široký obraz tvorby legendárního amerického skladatele. Do svého alba si vybral díla reprezentující celou výrazovou škálu Gershwinova tvůrčího odkazu, jak skladby striktně autorské (tedy ty v autentické instrumentaci - například Klavírní koncert), tak i skladby, které se od konceptu evropsky chápané vážné hudby zřetelně vzdalují. Je pro ně charakteristické mimo jiné to, že se vyskytují hned v několika různých úpravách, aranžmá, či instrumentačních verzích (například Porgy a Bess ). Nejen Wayne Marshall, protagonista tohoto alba, ale i Aalborgský symfonický orchestr prokázali vzácnou schopnost integrovat a přesvědčivě prezentovat prvky hudby vážné i jazzové.

Vydavatel: Virgin Classics / EMI Czech Republic

Stopáž: 66:30 + 72:15

Nahráli: Wayne Marshall - klavír, Aalborg Symphony, Wayne Marshall