sobota, 29. červen 2002

Georg Friedrich Händel: Mesiáš

V rámci budgetové řady Virgin X2 (2CD) vychází mimo jiné reedice klíčových nahrávek staré hudby, od jejichž pořízení neuplynulo více jak dvě desítky let. Recenzovaná nahrávka specialisty na starou vokální hudbu Andrewa Parrotta a jeho sboru a orchestru dobových nástrojů Taverner Choir & Players je ve všech ohledech výjimečná. Parrottovo pojetí je neskutečně plastické a kontrastní, přesto není lacině bombastické, je spíše komorní, introvertní, zcela obrácené k samotné podstatě příběhu o němž vskutku vroucně a dojemně vypráví. Jako i na jiných nahrávkách i zde zcela charakteristická "parrottovská" dikce prostupuje celou nahrávkou (artikulace). Z hlediska tempového plánu Parrott nechává hudbu volně dýchat (více než například Christie) a rozhodně nesoutěží o nejrychlejšího Mesiáše jako například Minkowski. Sólisté jsou renomovaní a hlasově kompatibilní, navíc všichni podávají výborné výkony - ze současného pohledu si lze snad jen povzdechnout že tehdejší Bowman není dnešní Scholl. Špičkový výkon sboru a excelentní vedení a hra orchestru jsou u Parrotta samozřejmostí. Zvukově je nahrávka krystalicky čistá. Parrottův Mesiáš sice nedosáhl slávy a ohlasu jeho nahrávek Monteverdiho Mariánských nešpor nebo "ekonomické" Bachovy Mše h moll , přesto patří do velmi elitní skupiny nahrávek Mesiáše a troufám si tvrdit, že staré hudby jako celku vůbec.

Vydavatel: Virgin / EMI Czech Republic

Stopáž: 78:40 + 67:39

Nahráli: Emma Kirkby, Emily Van Evera - soprán, Margaret Cable - alt, James Bowman - kontratenor, Joseph Cornwell - tenor, David Thomas bass, Taverner Choir & Players, Andrew Parrott