úterý, 7. září 2004

Fryderyk Chopin: 24 preludií op. 28, Balady g moll op. 23, F dur op. 38, As dur op. 47, f moll op. 52

Napsal(a) 

booklet booklet
Pro tuto nahrávku zvolil německý klavírista Stefan Vladar skladby, kterým je vyhrazeno v repertoáru pianistů stálé a téměř obligátní místo: 24 preludií op. 28 a všechny čtyři balady Fryderyka Chopina. Jak preludia, tak balady vznikly ve třicátých a na samém počátku čtyřicátých let devatenáctého století. Zatímco v pozadí balad stojí básně polského autora Adama Mickiewicze, komplet preludií odkazuje na slavné dílo J. S. Bacha. Ve Vladarově interpretaci balad i preludií lze vysledovat střídání dvou způsobů přístupu. Jedinečné jsou v jeho podání pomalé, lyrické části balad a pomalá preludia. (Mimořádně působivě vyznívají například hned úvodní takty první balady). Interpret zde nesmírně citlivě, muzikálně a přitom promyšleně pracuje s barvou, harmonií, pedalizací, a zejména s mnohými rubaty. (Pouze v pomalých částech Balady F dur jsou náhlé a prudké výkyvy tempa již na úkor tepu skladby.) Oproti těmto působivým a osobitým úsekům pak vyznívají příliš "standardně" živější části balad a rychlá preludia, ztrácející jak na barevnosti, tak na propracovanosti. Ve čtyřicetiminutovém cyklu krátkých preludií je tento druhý přístup vítaným prostředkem kontrastu a naopak ještě více dává vyniknout účinu pomalých skladeb. Dlouhé plochy balad však takto působí příliš obyčejně a navíc ztrácejí tah a napětí, které získaly v předešlém průběhu. Tyto řádky nechť jsou spíše pokusem o charakteristiku než negativní kritikou Vladarovy interpretace, neboť v každém případě dokáže tato nahrávka posluchače hluboce oslovit.

Vydavatel: Harmonia Mundi HMC / Classic

Stopáž: 74:15

Body: 4 z 6

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.