pondělí, 1. březen 2004

Fritz Wunderlich: The Very Best Of

Nesmíme si připouštět představu, o co všechno by Fritz Wunderlich ještě mohl hudební svět obohatit, kdyby ve svých 36 letech nespadl se schodů. Jeho tragická smrt vyvolává dodnes nejrůznější dohady, ani ty však nejsou podstatné. Wunderlich (nomen omen) zanechal milovníkům zpěvu mnoho. Měl to štěstí, že v jeho době už byla nahrávací technika na takové úrovni, která jeho hlas mohla zachovat nezkreslený. Lehkost a naprostá přirozenost jeho projevu ať zpívá cokoli, srozumitelná dikce, samozřejmost výrazu jsou nejen potěšením při poslechu, ale názorným příkladem technicky připraveného hlasu, který přesto technické školení nestaví na odiv. Výběr z toho "nejlepšího", co Fritz Wunderlich nazpíval, se podařil, je zde zastoupen repertoár opery německé (Mozart, Flotow, Lortzing, Kienzl, Nicolai), francouzské (Thomas, Massenet, Boieldieu), opereta (Strauss, Lehár, Kálmán, Fall) a jiní. A dvě scény z Prodané nevěsty (ač v němčině) potěší obzvláště: málokdo dokáže zazpívat "Jak možná věřit " tak přesvědčivě a neforzírovaně a "Tak tvrdošíjná dívko jsi" (partnerkou je Pilar Lorengar ) tak furiantsky a s podtextem uražené zamilovanosti současně. Nahrávky původní EMI Electroly pocházejí z let 1960- -1963 a doprovází je různé orchestry (Berlínští symfonikové s Horstem Steinem , Berislavem Klobucarem , Orchestr Státní opery Berlín s Franzem Konwitschnym , Bavorský státní orchestr s Robertem Hegerem , Bamberští symfonikové s Rudolfem Kempem a další). Booklet neobsahuje textovou přílohu, o texty však v tomto případě tolik nejde.

Vydavatel: EMI Classics / EMI Czech Republic

Stopáž: 77:37 + 76:17