pátek, 27. duben 2012

Franz Schubert - Schwanengesang D.957, Auf dem Strom, Die Sterne

Napsal(a) 

Franz Schubert - Schwanengesang D.957, Auf dem Strom, Die Sterne Franz Schubert - Schwanengesang D.957, Auf dem Strom, Die Sterne

Mark Padmore – tenor, Paul Lewis – klavír, Richard Watkins – lesní roh. Text: A, F, N. Nahráno: 2011. Vydáno: 2011. TT: 67:25. DDD. 1 CD Harmonia Mundi USA HMU 907520 (distribuce Classic).

Mark PadmorePaul Lewis dokončili v roce 2011 nahrávkou Labutí písně schubertovský písňový cyklický triptych (Winterreise – HMU 907484, Die schöne Müllerin – HMU 907519), za který dodnes právem sklízejí ovace a uznání v řadě zemí světa. Interpretace písní Franze Schuberta není jednoduchá a o dramatickém monologu Schwanengesang to platí dvojnásobně. Cyklus začal vznikat v roce 1828 a skladatel se provedení nedočkal. Nelze se tedy divit, že vydavatel Tobias Haslinger jej nazval Labutí písní. Nejsilněším blokem cyklu jsou písně na slova Heinricha Heineho, nicméně svou sílu mají i zhudebnění textů Ludwiga Rellstaba. Finální Holubí pošta od Johanna Gabriela Seidla, kterou přidal do cyklu nakladatel, působí jako coda, která by tam už asi nemusela být. Zvlášť když je interpretem předchozího, do budoucnosti hledícího, Dvojníka Mark Padmore. V jeho podání je to strhující drama, jaké jsem ještě neslyšel, a to přitom existuje několik vynikajících kompletů. Za nejzajímavější jsem dosud považoval dvojice Ian Bostridge – Antonio Pappano, Matthias Goerne – Alfred Brendel, Ernst Haefliger – Jörg Ewald Dähler, Peter Schreier – András Schiff, Thomas Quasthoff – Justus Zeyen a svým způsobem provokující Dietrich Fischer-Dieskau – Gerald Moore. Podobně jako Bostridge propojuje Padmore tradici interpretace písní britských ostrovů a rakousko-německého kulturního prostoru, což považuji nejen pro Schuberta za ideální kombinaci. Symbióza textu a hudby je stejně dokonalá, hlas má však ještě větší měkkost a specifické kouzlo. Těžko si umím v tuto chvíli představit lepší tenorový zvuk pro provádění této hudební literatury. Labutí píseň je v myslích řady posluchačů spojována kvůli přídavkům, svatbám a pohřbům se Zastaveníčkem . Interpretace Marka Padmora se však pohybuje spíše v mantinelech lehkonohého Rozloučení (mistrovský klavírní doprovod!), vážného Obrazu , tajemného Města a geniálního Dvojníka, který patří mezi korunovační kĺenoty písňové literatury. Ve všech 16 písních je tenoristovi skvělým partnerem Paul Lewis. Jeho výkon je zpěvností úhozu, flexibilitou a detaily zcela mimořádný! Milým apendixem desky je málo známá píseň Auf der Strom s lahodně znějícím lesním rohem Richarda Watkinse , v letech 1985-96 sólo hornisty Philharmonia Orchestra, učitele na Royal Academy of Music, a Die Sterne .

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.