sobota, 26. březen 2011

Franz Schubert - Nacht und Träume

Napsal(a) 

Franz Schubert - Nacht und Träume Franz Schubert - Nacht und Träume

Matthias Goerne – baryton, Alexander Schmalcz – klavír. Text: F, A, N. Nahráno: 2011, Teldex Studio Berlin. Vydáno: 2011. TT: 60:40. DDD. 1 CD Harmonia Mundi HMC 902063.

Album se Schubertovými písněmi Nacht und Träume v podání Matthiase GoernehoAlexandra Schmalcze rozhodně stojí za to vlastnit, i pokud nejste právě vášnivými milovníky písňového oboru. A ačkoli jde o méně známé Schubertovy skladby, vyslechnete jej takřka jedním dechem. Goerne vlastní nádherný, lehce zastřený, vřelý baryton, který nenechává chladnými posluchače na celém světě a ve svém úzce profilovaném zaměření na písňovou tvorbu proniká stále hloub k podstatě věci. Technicky svůj nástroj dokonale ovládá a vede jej v nekonečných legatech ke stále novým výrazovým proměnám, které se u něj ale zvláštním způsobem odehrávají v těch nejmenších detailech, bez zbytečného přehrávání. Ačkoli Goerne tvrdí (anebo možná právě kvůli tomu), že „hudba začíná tam, kde končí slova“, je určitě přínosné poslechnout si toto album s texty v ruce. Jedině tak můžete plně pochopit a docenit krásu oné mlžné krajiny, kam právem patří pouze Franz Schubert. Například v písni Slepý chlapec je zpočátku klidným harmonickým pohybem, neměnnými akordickými rozklady a téměř nenápadnou melodickou linkou navozen pocit smíření a odevzdanosti, kdy malý chlapec líčí svůj život ve tmě. V průběhu skladby dokonce přesvědčí posluchače, že i se svým postižením dokáže být šťastný, ale v momentě vrcholení skladby se díky nejjednoduššímu způsobu modulace do mollové tóniny a jedné jediné frázi celá pointa zhroutí a uvrhne posluchače zpátky do beznaděje. Tak prosté, ale neuvěřitelně silné! Klavírní part jedné z nejfurioznějších Schubertových písní Hrobařův stesk po domově je ověnčen démonicky lisztovskými zdvojenými oktávami a Goerne zde používá fascinující narůstání hlasového objemu, které se nedá srovnat s pouhým crescendem. Možná při poslechu této písně zalitujete, že se Goerne přece jen víc nevěnuje opeře, ale nakonec dojdete k názoru, že mu k vykreslení a vyvrcholení dramatu stačí „pouze“ hlas, takže je vlastně všechno v pořádku. Překvapivě na albu najdete i kusy prosté jakékoli melancholie, skladby plné radosti ze života jako protiklad k vědomí všudypřítomného a neodvratného konce. Nádherná náladovost, snivost, všechny barvy noci a to všechno ve výborném provedení. To je Nacht und Träume.

Body: 5 z 6

Michaela Vostřelová

Narodila se ve městě Bedřicha Smetany, první hudební vzdělání získala ve městě Bohuslava Martinů. Bakalářské studium hudební vědy v Olomouci ukončila prací o raném vokálním díle Martinů, brněnské magisterské studium jejím rozšířením pod vedením Miloše Štědroně. Písněmi, tentokrát Ebenovými a Schubertovými, završila i studium zpěvu na Pardubické konzervatoři pod vedením Hany Medkové. Badatelskou práci si vyzkoušela v Centru Bohuslava Martinů, pedagogickou v ZUŠ Ratibořická, novinářskou v Harmonii, kde se od roku 2011 učí, jak hudbu slyšet a jak o ní psát. Je editorkou webu, který právě čtete.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.