čtvrtek, 6. leden 2005

Etta James: Blues To The Bone

Etta James - zpěv, Donto James - bicí, perkuse, Sametto James - basa, Bobby Murray, Josh Sklair, Brian Ray - kytary, Mike Finnegan - piano, John "Juke" Logan - harmonika . Vydáno 2004. TT: 47:29. 1 CD RCA Victor 82876 606442 1 (Sony BMG). Teta Etta je poslední léta nesmírně aktivní. Album stíhá album, koncertní kalendář je nabitý a pamětnice rhythm and bluesové scény padesátých let málem spěje ke kanonizaci. Nic proti tomu. Zrovna CD Blues To The Bone ji zastihuje ve šťastné chvíli. Obklopena stabilním triem tvořeným syny s báječnými jmény Donto a Sametto (bicí a basa) a citlivým kytaristou Joshem Sklairem , listuje v songbooku, který po sobě zanechali Muddy Waters , Howling Wolf , John Lee Hooker , Sonny Boy Williamson , Lightnin' Hopkins nebo Jimmy Reed .

Skoro by se mohlo zdát, že jde o kolekci až příliš ohraných věcí - Got My Mojo Working , The Sky Is Crying , Don't Start To Me Talking , Dust My Broom atd. Ale funguje to překvapivě dobře. Kluci se drží charakteru písniček, ale vždycky přijdou s nějakým rajcovním groovem, nebo jinou určující a osobitou inovací. A připraví podklady, ještě s pianistou Mikem Finneganem , dalším kytaristou Bobbym Murrayem a dominantním harmonikářem Johnem "Juke" Loganem , velmi šťavnaté. A to i v případě akustických, či jen komornějších snímků jako Li' Red Rooster nebo Smokestack Lightnin' a krásného Honey Don't Tear My Clothes . Máma Etta toho snad ani nemůže nevyužít. Činí tak ve velkém stylu. Uměřeně, skoro nenápadně, s grácií i samozřejmostí. A nezadržitelně skóruje. Jako třeba Zinedine Zidane v nejlepší formě. Pokud lze ovšem fotbalový příměr vůbec použít.

Člověk by myslel, že po Hookerovi už bude jakákoli jiná interpretace Crawlin' King Snake buď divadelní nadsázkou (v lepším případě), anebo odvarem. Ale hleďme. Etta James vytvořila verzi plnou napětí, na níž se podepsal Sklair akustickými i elektrickými kytarovými vrstvami. Aniž by vadilo, že se tu zpěvačka drží původního (Hookerova) mužského rodu. A sexuální symbolika také zůstává.

Mám těchhle písniček dávno plné zuby. Ale ve vydařených verzích, které nyní aktualizovala James, zní docela čerstvě a vzrušivě. Klobouk dolů.

Vydavatel: Sony BMG

EAN: 0828766064421