čtvrtek, 10. červen 2004

Ensemble Modern: Ensemble Modern Plays Frank Zappa

Zappovští fanoušci mohou být spokojeni: deset let po Mistrově smrti se jim konečně dostává do rukou nahrávka, která není kompilací starších skladeb či koncertním záznamem, ale plnohodnotným projektem, který snese srovnání s vrcholnými Zappovými deskami.

Manažeři frankfurtského Ensemble Modern pověřili v roce 1998 aranžéra Ali N. Askina, který pro orchestr instrumentoval Zappovy starší skladby už začátkem 90. let (The Yellow Shark ), aby připravil další program, postavený na instrumentálním přepisu Zappovy počítačové hudby. Premiéra celého programu se pak konala 6. června 2000 v Kolíně nad Rýnem za řízení Petera Eötvöse.

Zappovu hudbu není lehké hrát - kromě značné hráčské zdatnosti (především krkolomné rytmy, nepravidelné dělení) totiž vyžaduje odpovídající frázování, schopnost okamžitého vcítění do nejrůznějších hudebních stylů a v neposlední řadě smysl pro humor. Většina těchto atributů chyběla dřívějším interpretacím Zappovy takzvané vážné hudby (London Symphony Orchestra, Ensemble InterContemporain). Ensemble Modern nicméně splňuje vše: při poslechu jejich nahrávky se dobře bavíme, a přitom žasneme nad dokonalou zvukovou a interpretační propracovaností. Zároveň zjišťujeme, co je na Zappově hudbě (alespoň podle mne) to nejoriginálnější - totiž fakt, že se jedná o složitou komorní hudbu (intelektuální pól), ovšem s rockovou rytmikou (živočišný pól), která se střídavě dere na povrch a zase ustupuje do pozadí (Put A Motor In Yourself , Moggio ). Je poznat, že muzikanti orchestru zvládají i nonartificiální styly s bravurní lehkostí (viz například jazzové sólo trombonisty Uwe Dierksena v Revised Music For Low Budget Orchestra ). Nesmíme zapomínat ani na vokální sólisty: Omar Ebrahim jako prasátko a David Moss jako vypravěč (The Adventures Of Greggery Peccary ) svojí hlasovou ekvilibristikou připomínají staré zlaté časy, kdy se v Zappově kapele pitvořil Napoleon Murphy Brock.

Skutečně vynikající nahrávka. Lze ji jenom doporučit všem, kdo hledají dokonale vyváženou symbiózu mezi hráčským perfekcionismem, muzikantstvím a humorem.

Vydavatel: Red Seal / BMG

Stopáž: 61:06

Nahráli: Omar Ebrahim - hlas, David Moss - hlas, Ensemble Modern, Jonathan Stockhammer - dirigent

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).