El camino de Alia Musica

Cesta jiné hudby je symbolický název pro retrospektivní výběrové CD souboru Alia musica , zabývajícího se především španělskou duchovní hudbou období středověku a souvisejícími tradicemi. Nahrávka nabízí průhled do všech, tedy celkem pěti snímků, které soubor vydal mezi lety 1997-2004. Jelikož v HARMONII byl recenzován toliko první z nich, věnovaný židovským duchovním písním španělské či sefardské tradice (el canto espiritual judeo-espaol), uvítají snad čtenáři i tuto spíše informativní recenzi.

Celý snímek je rozdělen do tří bloků. První je věnován již zmíněnému „židovsko-španělskému“ zpěvu, kde písně z citovaného CD jsou doplněny třemi skladbami z obdobné nahrávky s názvem Puerta de Veluntad. Nejpodmanivější kreací je modlitba Eleja Adonay v podání vedoucího souboru Miguela Sáncheze a Josého Antonia Carilla s krásným úvodním sólem na kanun. Druhý blok tvoří tři skladby, jež dávají nahlédnout do třech různých středomořských křesťanských tradic – jitřní pobožnosti v Murcii, korsické varianty mše Nanebevzetí P. Marie a žalmu Miserere v tradici kastilsko-leonské. Vše z nahrávky El Canto de Auroros. Jestliže klidná durově-akordická sazba první ukázky ve vás vzbudí pocity typu „a jsme konečně doma“, hned ta následující vás opět uvede do „reality“ nefalšované plurality středověké Evropy a mísení vlivů. Milovníci středověké polyfonie ocení zejména poslední blok vybraný z nahrávek Unica Hispaniae a Bestiario de Cristo. Převažují zde dámské „konsorty“ přednášející elegantně plynoucí kondukty, ale najdete zde i blíže nespecifikované „instrumentálky“, patrně pouhá aranžmá vokálního repertoáru. Jako celek působí deska pochopitelně lehce disparátně, neztrácí však na svém základním vážném až mystickém ladění. Jste-li v staré hudbě teprve nováčkem anebo hledáte prostě změnu, Cesta jiné hudby by mohla posloužit jako brána do jiného světa.

Vydavatel: Harmonia mundi/distribuce Classic

Stopáž: 60:04

Nahráli: Alia Musica, Miguel Sánchez