neděle, 23. leden 2005

Edward Elgar: The Wand of Youth, Nursery Suite, Dream Children

New Zealand Symphony Orchestra, James Judd. Produkce: Andrew Walton. Text: A, N. Nahráno: 11/2003, Michael Fowler Centre, Wellington. Vydáno: 2004. TT: 66:47. DDD. 1 CD Naxos 8.557166 (distribuce Classic). Anglický romantický skladatel Edward Elgar se do hudební historie zapsal zvláště výrazně svým Koncertem e moll pro violoncello a orchestr . I když se považoval za romantika, dokázal si nalézt vlastní výrazovou cestu, jež spočívá v mistrovském využití barev jednotlivých nástrojů, navíc s melodickou imaginací autorových myšlenek do vysoce dramatické polohy navozujících programovou atmosféru díla hudebními prostředky. To vše je zcela zřejmé již v prvních Elgarových kompozicích z období kolem roku 1900, které později shrnul do dvou suit: The Wand of Youth (Hůlka mládí I., II). Tematiku dětského světa doplňuje Dream Children z roku 1902 a Nursery Suite z roku 1930.

Tyto skladby jsou také obsahem sledovaného CD, čímž vzniká pozoruhodný pohled do tvůrčího schématu Edwarda Elgara, zvláště pak prostřednictvím jeho duchovních pout k vlastnímu dětství, které mu jako inspirační zdroj vydrželo téměř až do smrti. Jedná se tedy o smělý a nelehký dramaturgický počin, kterého se Novozélandský symfonický orchestr ujal s mimořádným nasazením. Skvěle vystavěné melodické fráze - zvláště v sólových klarinetech - a agogické nuance v dramatických částech suit skutečně evokují svět dětských představ. Poslední část Nursery suite Snění , připomínající adagiovou nekonečnost volných vět Mahlerových symfonií, je pak vyvrcholením vynikajících interpretačních schopností orchestru i dirigenta. Jedna věc však přeci jen odlišuje zvuk tohoto geograficky vzdáleného tělesa od zvuku orchestrů, jež si své místo na interpretačním nebi úspěšně hájí. Je to menší dynamika a zvuková plasticita. Interpreti možná vycházeli z názoru, že u snivého Elgara je to namístě. Razantnější části suit však - alespoň v mém cítění - nabízejí i možnosti odlišné.

Vydavatel: Classic

Stopáž: 66:47

Nahráli: New Zealand Symphony Orchestra, James Judd